Ion Creangă
Povestea lui Harap-Alb
(demonstraţia apartenenţei la specia basmului)
Motto: “...o
oglindire a vieţii (...) în moduri fabuloase.” - George
Calinescu
Literatura populară a reprezentat dintotdeauna un
nesecat izvor de inspiraţie pentru scriitorii
români, astfel, aceştia au împrumutat din creaţiile
orale ale autorilor anonimi teme, motive, imagini, ritmuri şi
tonalitaţi, dar si specii literare cum ar fi: doina, balada,
legenda, basmul.
Basmul este o specie a genului epic, popular sau
cult, cu largă răspândire, în care sunt relatate
întâmplări fantastice ale unor personaje imaginare (feţi
–frumoşi, zâne, animale năzdrăvane etc.), aflate în
conflict cu forţele nefaste ale societăţii sau ale naturii
(reprezentate de zmei, balauri, vrăjitoare etc.), pe care ajung să
le biruiască în cele din urmă.
Ca specie literară, basmul (popular sau cult) se individualizează
prin câteva trăsături specifice. Orice basm presupune
existenţa unui tipar narativ cu un grad mare de stabilitate, care
cuprinde: o situaţie iniţială de echilibru, un eveniment, o
împrejurare care dereglează echilibrul iniţial (punctul de
înnodare al intrigii), o acţiune de recuperare a echilibrului,
restabilirea echilibrului si răsplătirea eroului.
În basm, lumea reprezentată este fabuloasă,
datele lumii reale (relaţii de familie, probleme de existenţă
curentă etc.) fiind asimilate şi dezvoltate în mod propriu,
în dimensiunea supranaturalului. Basmul este “o
oglindire a vieţii (...) în moduri fabuloase.”
Fabulosul este un mod de reflectare a lumii
caracterizat prin întamplări şi personaje
care sunt exclusiv produsul imaginaţiei, fără corespondent în
lumea reală; calităţile, caracteristicele pe care le presupune
universul, de regulă fabulos, sunt supranaturale. Fiind la inceput o
trăsătură a sincretismului primitiv, fabulosul a devenit cu timpul
o dimensiune a creaţiei artistice.
Valorificarea simboliticii cifrelor magice (3, 7 si multiplii),
ecourile mitologice, existenţa unor animale supranaturale, prezenţa
unor obiecte magice (paloşul, gresia etc.) sunt alte caracteristici
ale basmului.
Începutul şi sfârşitul basmului sunt marcate prin
formule iniţiale şi finale, care încadrează discursul
narativ, înlesnind trecerea din lumea reală, exterioară, în
lumea ficţională, care, în cazul basmului, este o lume
fabuloasă; în cuprinsul textului apar şi formule mediane.
Acestea verifică şi stimulează atenţia receptorului, marcând
totodată trecerea de la un episod la altul.
În basm, timpul şi spaţiul au o ordine
proprie, în care nu funcţionează nici o limită, fiind
proiectate în dimensiune fabuloasa. Formulele iniţiale
caracterizează acest timp fabulos, prin corelarea unor elemente care
în ordine naturală se exclud: “A
fost odată ca niciodată, că de n-ar fi nu s-ar povesti; pe când
puricele se potcovea cu nouăzeci şi nouă de oca de fier şi sărea
până la cer”.
Personajele basmului sunt atât oameni, cât
şi fiinţe imaginare, fiind grupate în
două serii opuse: personaje negative
(antagonişti) şi personaje pozitive. Personajele basmului au un
grad mare de stabilitate, fiind universale: feciorul de împărat
sau de om sărac, fratele cel mic, zmei, împăraţi etc.
Protagonistul este de obicei ajutat în depăşirea probelor
iniţiatice la care este supus de personaje-adjuvanţi (secundanţi
sau donatori).
Personajele din basm se compun dintr-o mărime
constantă şi una variabilă (atributele exterioare, ce diferenţiază
personajele prin vârstă, sex, condiţie etc.).
Relaţia dintre basmul popular şi basmul cult:
-basmul cult imită relaţia de comunicare de tip oral din basmul
popular;
-tiparul narativ şi funcţiile specifice basmului popular
(înşelăciunea, prejudicierea, călătoria, lupta, victoria
etc.) sunt preluate în basmul cult;
-adoptarea speciei populare de către un scriitor
se face din perspectiva modului său propriu de a concepe lumea şi a
stilului care îl individualizează.
Reprezentanţi ai speciei în literatura universală: Hans
Christian Andersen, fraţii Grimm, Ch. Perrault.
În literatura română, interesul
pentru studiul basmului a început să fie cultivat de
romantici. Astfel, putem aminti antologii (culegeri) de basme
populare precum Poveşti culese şi
corese (1860), de E. B.
Stănescu-Arădanu, Legendele şi
basmele românilor (1872), de P.
Ispirescu.
Autori de basme în literatura română:
I. Slavici, M. Eminescu, B.Delavracea, M. Sadoveanu.
Ion Creangă (1837, ’38-1889) a fost numit de junimişti “scriitor
poporal”; G, Calinescu îl considera un adevărat artist, “un
erudit, un estet al filologiei”, ale cărui opere “sunt menite să
nu fie gustate cum trebuie decât de intelectuali”.
Basmul, un capitol important al operei lui, este
ilustrat de mai multe tipuri:
-basme cu animale
(povestiri cu protagonişti animale cărora li se găsesc
corespondent în ordinea umană pe baza unor trăsături
considerate specifice) : Capra cu trei
iezi, Punguţa
cu doi bani;
-basme fantastice
(naraţiuni în care este reprezentată o lume neobişnuită, de
proporţii fabuloase) : Povestea
porcului, Povestea
lui Harap-Alb;
-basme nuvelistice
(naraţiuni care asimilează într-un orizont fabulos sau
hiperbolic aspecte de existenţă cotidiană): Soacra
cu trei nurori; Povestea
lui Stan Păţitul.
Basmul Povestea lui
Harap-Alb a fost publicat pentru prima
dată în revista “Convorbiri literare” în 1877, apoi
în ziarul “Timpul”. A fost tradus în limba germană
şi publicat în “Rumanische Revue”, in 1886, apoi tradus în
franceză, italiană şi engleză, încât a căpătat
repede circulaţie europeană.
Formula valorificată în acest basm este un
interesant joc între obedienţă (ascultare) şi îndrăzneală.
Pe de o alta parte, Creangă respectă forma obligatorie a unui basm,
pe de altă parte inovează şi o contrazice. Opera poate fi
interpretată şi ca o creaţie realistă (aşa este abordată de G.
Călinescu), sau una cu substrat mitic (V. Lovinescu, Creangă
şi creanga de aur).
Formula iniţială a basmului, “Amu cică era
odată” introduce cititorul în
ficţiunea universului creat de autor, plasând acţiunea
într-un spaţiu şi timp nedeterminate (“într-o ţară”
; “odată”- illo tempore). Totodată, prin cuvântul
“cică”(<”se zice că”) naratorul sugerează că n-a fost
martor la evenimente, dar va spune tot ce a auzit despre ele (narator
creditabil).
Intriga acestui basm cunoşte două momente,
ambele perturbând situaţia iniţială (de echilibru): absenţa
comunicării dintre cei doi fraţi (craiul şi împăratul
Verde), datorată distanţei geografice(“...ţara în care
împărăţea
fratele cel mai mare era tocmai la o margine a pământului,
şi crăiia istuilalt la altă margine”), dar şi problema
succesiunii la tron, cu valorificarea motivului literar specific
basmului al împăratului fără urmaşi: împăratul Verde
avea trei fete, şi, bătrân fiind, îi trimite “carte”
fratelui său să-i trimită pe cel mai destoinic dintre nepoţi “ca
să-l lase împărat în locul său, după moartea sa”.
Desfăşurarea acţiunii se constituie dintr-un lung şir de probe pe
care mezinul le va traversa, depăşindu-le cu ajutorul adjuvanţilor
(secundanţi, donatori), pentru restabilirea echilibrului iniţial.
Prima probă, la care sunt supuşi toţi fiii
craiului înainte de asumarea propriu-zisă a experienţei
traseului iniţiatic, este cea a curajului. Craiul, deţinător al
tehnice prihologice a disimulării (este personaj dedublat, ca şi
Sf. Duminică- “o babă gârbovă de bătrâneţe”,
calul năzdrăvan- “o răpciugă de cal...”, Spânul, fata
împăratului Roş- “ o farmazoană”), îmbracă o
piele de urs şi se ascunde sub un pod (loc de trecere spre altă
lume). Primii doi fii ai craiului îşi asumă cu indiferenţă
depăşirea experienţei, si tratează ratarea acestei probe cu
aceeaşi atitudine: ”...din partea mea, cine ştie, că mie unuia
nu-mi trebuie nici împărăţie, nici nimica; doar n-am a trăi
cât lumea, ca să moştenesc pământul”, îi spune
feciorului cel mare craiului. Acesta probă a curajului poate fi
interpretată şi ca o proba a camuflării şi a recunoaşterii
esenţei umane dintre ipostazele înşelătoare ale aparenţei,
de care eroul va avea nevoie în depăşirea următoarelor
probe.
Ratarea acestei prime probe de către fiii cei
mari şi, mai ales indiferenţa lor faţă de acest eşec trezeşte
mânia craiului, care-şi apostrofează feciorii în
limbajul savuros caracterizat de expresii populare şi erudiţie
paremiologică al megieşilor lui Nică din Amintiri
din copilărie: “...Cum văd eu,
frate-meu se poate culca pe-o ureche din partea voastră la sfântu’
Aşteaptă s-a împlini dorinţa lui. Halal de nepoţi ce are!
Vorba ceea: <<La plăcinte, înainte şi la război
înapoi>>”. Această autohtonizare a fantasticului este
o particularitate a basmului si I. Creangă (în raport cu
basmul popular) demonstrează realismul viziunii artistice.
Mezinul este introdus în text în
antiteză cu atitudinea indiferentă a fraţilor mai mari.
Reproşurile tatălui îl
sensibilizează peste masură: “”... făcându-se atunci roş
cum îi gotca, iese afară în grădină şi începe a
plânge în inima sa...”. O altă particularitate a
basmului lui I. Creangă este tocmai această învestire a
protagonistului cu substanţă interioară: dacă în basmul
popular accentul cade pe acţiunile exterioare ale protagonistului,
Creangă acordă atenţie şi mişcărilor interioare ale eroului său
(tristeţe, deznădejde, îndrăgostirea, bucurie etc.). De
aceea, spre deosebire de eroul popular (un făt-frumos ce întruneşte
numai calităţi, proiecţie ideală), mezinul craiului (Harap-Alb
mai târziu) este atipic, reunind atât calităţi,
(inteligenţă, înţelepciune, bunătate, sociabilitate,
fidelitate etc), cât şi defecte (nesupunere, naivitate,
slăbiciune).
Fiul cel mic este supus iniţial la proba
milosteniei (de către Sf. Duminică- personaj fabulos, cu conotaţii
religioase, deţinătoare a darului divinaţiei: “...mare norocire
te aşteaptă. Puţin mai este şi ai să ajungi împărat, care
n-a mai stat altul pe faţa pământului,
aşa de iubit, de slăvit şi de puternic”, îi prooroceşte
ea mezinului). În acest episod se inserează în basm un
prim element fabulos: bătrâna “gârbovă şi
stremţuroasă” mituită cu un ban de mezin se desparte de acesta “
învăluită într-un holot
alb, ridicându-se în
văzduh”.
Spre deosebire de fraţii mai mari, mezinul îşi
asumă cu fermitate experienţa plecării spre împăratul
Verde, încurajat fiind de către Sf. Duminică
şi sfaturile acesteia (este, în urma dialogului cu bătrâna,
“plin de încredere în sine că va izbuti la ceea ce
gândea”). La indicaţiile ei, mezinul cere craiului hainele,
armele şi calul cu care acesta a fost “mire” (punctul de maximă
împlinire fiinţială a unui bărbat). Prin intermediul lor, se
produce un transfer de învestitură eroică între tată
şi cel mai vrednic dintre fii.
Calul este un personaj fantastic, atemporal
(“D-apoi calului meu de pe atunci, cine mai ştie unde i-or fi
putrezind ciolanele!”, spune craiul), cu dublă identitate: după
proba cu tabla de jăratec (indicată de Sf. Duminică pentru
alegerea calului craiului), “răpciuga de cal, dupuros si slab de-i
numărai coastele” devine “tânăr ca un tretin, de nu mai
era alt mânzoc mai frumos în toată herghelia”.
Umanizat prin personificare, calul năzdrăvan nu va reprezenta pe
parcursul basmului doar un simplu mijloc de transport pentru
protagonist, ci şi adjuvant (în depăşirea unor probe), dar
şi confident, consilier, prieten al acestuia.
Cu ajutorul calului, mezinul depăşeşte proba curajului la care
este supus şi el de tatăl său. Înainte de a pleca la drum,
craiul îl sfătuieşte să se ferească “de omul roş, iară
mai ales de cel spân(...) căci sunt foarte şugubeţi”.
Dându-i şi pielea de urs, craiul dovedeşte că şi el a
parcurs drumul iniţiatic la care se angajează mezinul; e vorba
aşadar de un traseu necesar, cu conotaţii spirituale, un drum al
maturizării.
Formula mediană: “se cam mai duc la împărăţie,
Dumnezeu să ne ţie, Ca cuvântul din poveste, Înainte
mult mai este” (proză ritmată, ce conferă textului oralitate)
apare în basm de 7 ori (cifră magică), împărţind
textul în 8 episoade, 8 nuclee narative:
- Asumarea experienţei de autocunoaştere
- Întâlnirea cu Spânul
- La curtea împăratului Verde (prima probă)
- Aducerea nestematelor din Pădurea Cerbului
- Revenirea la curtea împăratului Verde şi plecarea spre curtea împăratului Roş
- Călătoria spre curtea împăratului Roş
- La curtea împăratului Roş (probele eroului)
- Întoarcerea la curtea împăratului Verde
Cifra 3 joacă un
rol important în basmul lui Creangă, având atât
funcţie simbolică (conotaţii
religioase, sugerând perfecţiunea), cât şi funcţie
narativă : întregul basm e
construit pe principiul cifrei 3, fenomen numit de V. Propp
TRIPLICARE.
Triplicarea are un rol estetic (de
a amplifica substanţa basmului, de a constitui o tărăgănare
tactică şi o gradaţie în plan compoziţional) şi practic
(triplincând, naratorul îşi
domină mai bine materialul. El dozează efectele fiecărei secvenţe
în drumul spre maturizare al protagonistului).
În cel de-al doilea episod al basmului lui
I. Creangă pot fi detectate ecouri mitologice prin valorificarea
mitului labirintului. Codrul în interiorul căruia mezinul “
încep a i se încurca cărările” poate fi asociat cu
labirintul lui Dedal din mitologia greacă. Cele 3 apariţii
înşelătoare ale Spânului îl transformă într-un
simbol al individului de condiţie obscură, un simbol al aparenţelor
înşelătoare. Spânul reprezintă individul supus
compromisului moral, dovedind o falsă imagine asupra lumii (“Dacă
dobitoacele n-ar fi fost înfrânte, de demult ar fi
sfâşiet pe om; şi trebuie să ştiţi că şi între
oameni, cea mai mare parte sunt dobitoace, care trebuiesc ţinuţi
din frâu, dacă ţi-i voia să faci treabă cu dânşii”,
le spune el fetelor împăratului Verde). Spânul este rău,
agresiv şi făţarnic, dar şi abil, inteligent; astfel, profitând
de lipsa de experienţă a naivului fecior de împărat (“boboc
în felul său la trebi de aieste”) şi prin şantaj, Spânul
îl supune pe acesta la un juramânt care, având în
vedere caracterul malefic al superiorului, poate fi interpretat ca un
pact cu diavolul (mitul faustic, deşi jurământul nu este
acceptat voluntar de către mezin, ci îi este impus).
Jurământul se face pe paloş (obiect magic) şi are loc în
fântână (corespondentul grotei, al peşterii din orice
labirint). Coborârea mezinului în fântână
echivalează cu o coborâre în Infern, cu o catabază,
fiind un prim moment anticipator al morţii protagonistului. Călcând
interdicţia tatălui, mezinul reiterează păcatul originar. Ca
într-un nou botez, el îşi schimbă identitatea, dar şi
statutul social: devine Harap-Alb, sluga Spânului, jurând
pe paloşul său să i se supună acestuia şi să nu-i divulge
identitatea până când va muri şi iar va învia.
Această formulă neverosimilă a condiţionării temporale a
jurământului va fi validată în punctul culminant al
basmului (depăşirea de către protagonist a probei morţii).
Aşadar, înţelegem că şi Spânul este printre acele
personaje din basm care ştiu, cunosc adevăratul sens al traseului
parcurs de naivul protagonist. Spânul nu e decât necesara
confruntare cu forţele răului, necesară iniţierii eroului în
tainele lumii, lovirea cu capul de pragul de sus, ca să folosim
stilul autorului: “Ce gândeşti? Şi unii ca aceştia sunt
trebuitori pe lume câteodată, pentru că fac pe oameni să
prindă la minte...”, îi spune lui Harap-Alb calul, alt
personaj care ştie despre iniţierea eroului.
Numele lui HARAP-ALB (personaj eponim) este un
oximoron, combină contrariile. Harap=”negru”, poate să trimită
şi la ideea de rob, din vremea robiei ţiganilor, în timp ce
ALB e atributul stăpânului. Numele ar sugera aşadar dubla
identitate a eroului: slugă a Spânului şi descendenţa
princiară. Totodată, această asociere de două nonculori uneşte
răul şi binele, întunericul şi lumina, sugerând
armonizarea în aceeaşi fiinţă a calităţilor şi defectelor
umane.
În Creangă si
creanga de aur, V. Rovinescu face o
interpretare în cheie mitică a acestui basm pe care îl
consideră “un pelerinaj spre Unitate”. În realizarea ei,
Harap-Alb are rolul principal, pentru că este un Yin-Yang autohton,
predestinat să restaureze organicitatea unei lumi căzute în
haos, scindate între puterea împăratului Verde şi cea a
craiului.
La curtea împăratului Verde, Harap-Alb este supus la trei
probe ale iniţierii în tainele lumii; astfel, Spânul îl
trimite să-i aducă sălăţile din Grădina Ursului, nestematele
din Pădurea Cerbului, fata împăratului Roş.
Ursul şi cerbul sunt animale totemice, cu
multiple semnifica în funcţie de
diferite culturi.
URSUL este un
simbol al nemuririi şi al regenerării
perpetue; în credinţele nordice (celtice), ursul reprezintă
clasa războinicilor. În grădina populară românească,
ursul este dublu zoomorf al omului.
CERBUL este
asociat, prin circularitate coronamentului său, unei zeităţi
solare. În basmul lui I. Creangă, cerbul este “solomonit”
(=vrăjit, fermecat), căci ucidea pe loc pe cel pe care-l privea.
Calul şi mai ales Sf. Duminică (pe care o regăseşte într-un
ostrov în mijlocul mării), dar şi craiul (indirect, prin
pielea de urs pe care i-o dăduse la plecare) îl ajută în
depăşirea probelor la care îl supune Spânul la curtea
împăratului Verde. Coborârea lui Harap-Alb în
groapa adâncă din Pădurea Cerbului reprezintă al doilea
moment anticipator al probei morţii.
Proba aducerii fetei împăratului Roş are
ca pretext sosirea la ospăţul dat de împăratul Verde a unei
păsări măiestre, despre care unii meseni ziceau că ar fi chiar
fata împăratului Roş, o mare “farmazoană” (=vrăjitoare).
Plecarea spre curtea împăratului Roş presupune asumarea
experienţei unui alt drum. Harap-Alb depăşeşte, de data aceasta
datorită bunătăţii sale, proba altruismului (ajută o nuntă de
furnici şi un roi de albine, aşa că primeşte de la împărăteasa
furnicilor şi crăiasa albinelor – personaje donatori- câte
o aripă pe care s-o ardă la nevoie), apoi, într-un alt codru,
se întâlneşte cu cei cinci uriaşi: Gerilă, Flămânzilă,
Setilă, Ochilă şi Păsări-Lăţi-Lungilă. Portretele groteşti
ale celor cinci uriaşi, de factura clasică (amintind de uriaşii
lui François Rabelais din Gargantua
şi Pantagruel), sunt realizate cu
ajutorul unor procedee stilistice diverse, precum: hiperbola,
oximoronul (“foc de ger”), expresii populare (Flămânzilă
e “sac fără fund”), termeni periorativi (“ o schimonositură
de om”, “altă bâzdâganie şi mai şi”, “o
pocitanie de om”), diminutive şi augmentative (“ buzişoare”,
”buzoaie”), proza ritmată. În ciuda portretelor
caricaturale, cei cinci uriaşi au vocaţia prieteniei şi
întrajutorării, fiind ferm hotărâţi să-l ajute pe
Harap-Alb în depăşirea probelor la care urmează să fie
supus. Trecerea cetei uriaşilor prin pădurile din drumul spre
curtea împăratului Roş are efecte catachismatice: “pe unde
treceau, pârjol făceau”.
În al şaptelea episod, la curtea
împăratului Roş, Harap-Alb este supus la şase probe ale
erosului, trei din partea împăratului Roş (proba cu care de
aramă înfocată, proba ospăţului, proba alegerii macului
amestecat cu nisip) şi trei probe din partea fetei însăşi
(păzirea fetei timp de o noapte, ghicirea fetei şi întrecerea
dintre calul lui Harap-Alb şi turturica fetei de împărat
pentru aducerea apei vii, a apei moarte şi a trei smicele de măr
dulce). Harap-Alb are ca adjuvanţi în depăşirea acestei
serii de probe pe cei cinci uriaşi, calul,
furnicile şi albinele.
În casa de aramă înfocată, adusă de
Gerilă la o temperatură suportabilă, cei cinci uriaşi se ceartă
întocmai ca dascălii aflaţi în gazdă la ciubotarul
din Fălticeni, din Amintiri din
copilărie, prin această autohtonizare
a fantasticului susţinându-se încă o dată realismul
basmului lui I, Creangă.
Convins de destoinicia lui Harap-Alb, împăratul
Roş e nevoit să încredinţeze acestuia mâna fiicei
sale, pentru a o duce Spânului. Drumul înapoi spre curtea
împăratului Verde este marcat afectiv de îndrăgostirea
celor doi protagonişti. Stilul popular folosit până acum de
narator, încântător prin savoarea umorului şi virtuţile
oralităţii, alunecă dintr-o dată într-un lirism de cea mai
profundă substanţă, în pasajul de proză ritmată ce
prezintă dragostea celor doi tineri: “Harap-Alb le mulţumeşte,
ş-apoi pleacă liniştit, fata vesel îi zâmbeşte,
luna-n ceriu-au asfinţit. Dar în pieptul lor răsare...-Ce
răsare – ia, un dor, Soare mândru, luminos, şi în
sine arzătoriu, ce se naşte din scânteia unui ochi
fermecătoriu!”
Fata împăratului Roş este portretizată ca prototip de
frumuseţe feminină, cu ajutorul metaforelor, al comparaţiilor, al
supervativelor şi expresiilor populare: “era boboc de trandafir
din luna lui mai, scăldat în roua dimineţii, dezmierdat de
cele întâi raze ale soarelui, legănat de adierea
vântului şi neatins de ochii fluturilor. Sau cum s-ar mai zice
la noi în ţărăneşte: la soare te puteai uita, iar la dânsa
ba.”
Punctul culminant al
acţiunii basmului este plasat la curtea împăratului Verde,
după sosirea lui Harap-Alb cu fata împăratului Roş. Aceasta
divulgă identitatea Spânului, iar acesta, îl ucide pe
Harap-Alb tăindu-i capul cu paloşul (pe care mezinul craiului îi
jurase credinţă). Calul răzbună moartea stăpânului său,
astfel că jurământul făcut de acesta Spânului este
anulat.
Cea care îl ajută pe Harap-Alb să depăşească proba morţii
este fata împăratului Roş, printr-un ritual magic în
care foloseşte apa vie, apa moartă şi cele trei smicele de măr
dulce (elemente păgâne).
Deznodământul este
reprezentat de nunta celor doi protagonişti, ca încununare a
victoriei finale. Descrierea nunţii aminteşte de Călin
(file de poveste), de M. Eminescu; se
restabileşte astfel echilibrul iniţial al acţiunii.
Formula finală (“Şi a ţinut veselia ani
întregi, şi acum mai ţine încă. Cine se duce acolo be
şi mănâncă. Iar pe la noi, cine are bani bea şi mănâncă,
iară cine nu, se uită şi rabdă.”) scoate cititorul din
ficţiunea basmului (un univers al tuturor posibilităţilor,
generator de nostalgii) şi-l readuce în realitatea concretă a
existenţei sale, dominată de instinctual şi materialism.
Aşadar, drumul lui Harap-Alb, cu cele două etape
ale sale (Drumul de la curtea tatălui său la curtea împăratului
Verde şi drumul de la curtea unchiului său la împăratul
Roş), s-a dovedit a fi un traseu iniţiatic, a cărui parcurgere era
obligatorie pentru maturizarea eroului. Drumul depăşeşte sensul
fizic, capătă valoare spirituală,
reprezentând o ALEGORIE a iniţierii lui Harap-Alb, a
transformării lui dintr-un novice, un neofit (“boboc în
felul său la trebi de aieste”) într-un iniţiat, un mistagog
(statutul de împărat). În totalitatea lor, probele la
care a fost supus mezinul craiului pot fi grupate în trei
categorii: probele iniţierii în tainele lumii (la care este
supus de Spân). Probele iniţierii in eros (la care este supus
de împăratul Roş şi de fiica acestuia) şi probele (proba)
iniţierii în moarte (depăşită cu ajutorul fetei împăratului
Roş). Toate aceste probe sunt depăşite cu ajutorul adjuvanţilor,
astfel că izbânda finală a lui Harap-Alb nu este una
solitară, individuală, ci reprezintă biruinţa fraternităţii
spirituale asupra individualismului omenesc.
Prin dimensiunea aceasta alegorică (ce valorifică
motivul literar al drumului) asigură
basmului lui I. Creangă caracterul de micro-bildungsroman.
-statutul naratorului;
-viziune focalizare;
-arta narativă;
-caracterul didactic, moralizator, al basmului;
-elemente de etică şi filosofie populară românească;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu