Lucian
Blaga, Eu nu strivesc corola de minuni a
lumii
artă poetică
modernă –
Motto :
,,Poetul nu este atât un mânuitor, cât şi un
mântuitor al cuvintelor. El scoate cuvintele din starea lor
firească şi le aduce în starea de graţie.” (Lucian Blaga)
Modernismul apare ca direcţie culturală în
spaţiul românesc în perioada interbelică, ca reflex al
necesităţii de sincronizare a literaturii române cu cea
europeană. Teoreticianul modernismului este la noi Eugen Lovinescu,
care considera că poezia românească s-ar moderniza prin
renunţarea la forma epică, prin maxima interiorizare a emoţiei,
prin intelectualizarea discursului liric şi prin valorificarea unor
,,categorii negative”. Modernismul poetic românesc cunoaşte
câteva direcţii mai importante, precum : simbolismul (G.
Bacovia), modernismul sincron (L. Blaga), modernismul eclectic (T.
Arghezi), modernismul ermetic
(I. Barbu) şi
modernismul extremist (avangardismul).
Reprezentativă pentru modernismul poetic românesc
este poezia Eu nu strivesc corola
de minuni a lumii,
manifest estetic, artă poetică care deschide volumul de debut al
lui Lucian Blaga, Poemele
luminii (1919).
Poet
şi filozof, Lucian Blaga valorifică în poezia Eu
nu strivesc corola de minuni a lumii
concepte din propriul sistem filozofic, fundamentale pentru viziunea
sa asupra lumii, asupra poeziei şi asupra misiunii poetului :
cunoaşterea şi
misterul.
Pentru Blaga, cunoaşterea reprezintă
modalitatea fiinţei umane de a se raporta la misterele lumii, la
tainele universului, la necunoscutul existenţei. Filozoful
deosebeşte între cunoaşterea
paradisiacă, logică, raţională,
specifică oamenilor de ştiinţă, având drept scop
descifrarea şi, în consecinţă, anularea misterelor, şi
cunoaşterea luciferică,
intuitivă, poetică, specifică artiştilor, având drept scop
protejarea şi chiar potenţarea misterelor. În volumul de
aforisme Pietre pentru templul meu,
Lucian Blaga îşi justifică opţiunea pentru cunoaşterea
luciferică prin posibilitatea manifestării laturii creatoare a
individului, distanţându-se de alţi filozofi care se plâng
de neputinţa lor de a cunoaşte tainele lumii.
Poezia
Eu nu strivesc corola de minuni a lumii
evocă liric această viziune originală asupra lumii şi asupra
creaţiei, fără să fie o prezentare seacă, lipsită de
sensibilitate, a unor concepte filozofice. Avem de-a face cu o poezie
modernă de idei, cu un discurs liric intelectualizat prin
transpunerea în plan poetic a ideii de cunoaştere din planul
filozofic. Cunoaşterea apare înfăţişată în poezie
prin metafora luminii, cu cele două ipostaze ale sale : ,,lumina
mea” (corespunzând cunoaşterii luciferice) şi ,,lumina
altora” (corespunzând cunoaşterii paradisiace). Relaţia
dintre cele două metafore (,,lumina mea” şi ,,lumina altora”)
constituie un prim nivel al antitezei care structurează de altfel
întregul discurs poetic.
Antiteza
ca figură de construcţie a poeziei este evidenţiată prin
conjuncţia adversativă ,,dar”(,,dar eu,/ eu cu lumina mea/
sporesc a lumii taină”), şi cunoaşte, pe lângă nivelul
metaforic, un nivel pronominal şi un nivel verbal.
La
nivel pronominal, este evidentă antiteza între pronumele eu/
alţii.
Pronumele eu apare
de mai multe ori de-a lungul versurilor, fiind şi cuvântul cu
care începe poezia şi titlul acesteia (reluat întocmai
în primul vers). Poetul impune aşadar cititorului o folosire
exagerată, orgolioasă chiar, a lui eu,
ceea ce sporeşte, în spiritul modernismului, caracterul
confesiv, subiectiv, al discursului liric. Totodată, această
exacerbare a eului creator reprezintă o trăsătură proprie
expresionismului, curent modern teoretizat de L. Blaga în eseul
Noul stil
din volumul Feţele unui veac.
La
nivel verbal, observăm că unor subiecte precum ,,eu” şi ,,lumina
mea” le corespund predicate exprimate prin verbele ,,nu strivesc”,
,,nu ucid”, ,,sporesc”, ,,îmbogăţesc”, sugestive pentru
acţiunea protectoare, amplificatoare, a cunoaşterii luciferice
asupra misterelor. Prin analogie, subiecte exprimate prin cuvintele
,,alţii” şi ,,lumina altora” pot fi asociate cu predicate
exprimate prin verbe de tipul : ,,striveşte”, ,,ucide”,
,,sugrumă”. Sunt verbe ce exprimă acţiuni violente, agresive,
sugestive pentru acţiunea cunoaşterii paradisiace asupra
misterelor. Ele trădează în acelaşi timp atitudinea de
iubire pe care poetul o resimte faţă de tainele lumii, atitudine
afirmată de altfel şi direct, în ultimele două versuri ale
poeziei: ,,căci eu iubesc/ şi flori şi ochi şi buze şi
morminte”. Iubirea nu are la Blaga o funcţie sentimentală, nu
reprezintă, ca în poezia tradiţională, un raport afectiv, ci
devine o formă de cunoaştere, care, alături de creaţie,
reprezintă o modalitate esenţială de protejare şi adâncire
a misterelor lumii. Poezia înseamnă intuirea în concret,
în particular, a universului.
Discursul poetic
dezvoltă un întreg câmp semantic al misterului,
al tainei, prin prezenţa unor sintagme şi figuri de stil precum :
,,corola de minuni a lumii”, ,,tainele ce le-ntâlnesc în
calea mea”, ,,vraja nepătrunsului ascuns”, ,,adâncimi de
întuneric”, ,,taina nopţii”, ,,întunecata zare”,
,,largi fiori de sfânt mister”, ,,tot ce-i nenţeles”,
,,nenţelesuri şi mai mari”, ,,flori”, ,,ochi”, ,,buze”,
,,morminte”. Sunt metafore revelatorii, prin care poetul modern
revelează ideea de mister, esenţială pentru viziunea sa asupra
universului.
Nivelul
stilistic se completează, alături de valorificarea metaforelor
revelatorii, cu alte trăsături moderne. Este prezentă comparaţia
dezvoltată : ,,şi-ntocmai cum cu razele ei albe luna/ nu
micşorează, ci tremurătoare/ sporeşte şi mai tare taina nopţii,/
aşa îmbogăţesc şi eu întunecata zare/ cu largi fiori
de sfânt mister,/ şi tot ce-i nenţeles/ se schimbă-n
nenţelesuri şi mai mari/ sub ochii mei”, încadrată de
linii de pauză şi ilustrativă pentru capacitatea de plasticizare a
ideilor abstracte a poetului. Prezenţa comparaţiei este sugestivă
pentru relaţia poet – cititor, modernizată de intenţia
explicativă şi persuasivă a artistului; cititorul devine la L.
Blaga un discipol al poetului, care se doreşte un iniţiator al
acestuia în propria lui viziune asupra lumii.
Alături
de metafora revelatorie şi de comparaţia amplă, este valorificat
polisindetonul, figură de stil modernă constând în
enumeraţia cu ,,şi”, prezent în ultimul vers. Substantivele
enumerate astfel ,,şi flori şi ochi şi buze şi morminte” evocă
ipostaze ale misterului universal, la diferite niveluri ale sale
(vegetal, uman, mineral).
Nu
în ultimul rând, sugestivă pentru modernitatea poeziei
este prozodia acesteia. Cititorul receptează iniţial forma modernă
în care poetul a ales să-şi exprime arta poetică : versul
liber (fără rimă sau ritm şi cu o măsură inegală) eliberează
poezia de rigorile versificaţiei clasice, conferă libertate,
fluiditate ideilor ce alcătuiesc mesajul gnomic al poeziei.
Majoritatea versurilor încep cu literă mică, pentru că
poetul foloseşte tehnica ingambamentului, specifică poeziei
moderne.
Aşadar,
Lucian Blaga aderă programatic încă de la prima poezie din
întreaga sa creaţie lirică la modalitatea modernă de
expresie şi viziune poetică. Pentru Blaga, universul se înfăţişează
sub forma unei cupole alcătuite din mistere, pe care el, poetul, are
menirea de a le proteja şi chiar adânci prin exploatarea
resurselor expresive ale cuvântului poetic, ale metaforei. Este
o viziune originală, modernă, asupra artei cuvântului şi
asupra lumii, în general, prin care Lucian Blaga îşi
câştigă locul aparte în peisajul poeziei româneşti.
vreau sa iti multumesc pentru eseurile tale , imi sunt de mult ajutor .
RăspundețiȘtergeretine-o tot asa
Mersi mult.. chiar folositor.
RăspundețiȘtergere