eMAG.ro online shop

I. L. Caragiale, O scrisoare pierdută


I. L. Caragiale, O scrisoare pierdută

,,Unicul vostru studiu natura deci să fie,
Voi toţi ce-aveţi pretenţii să scrieţi comedie.”
(N. Boileau, Arta poetică)

Epoca marilor clasici (a doua jumătate a secolului al XIX-lea) se constituie într-o perioadă de progres al literaturii române, al cărei obiectiv principal este modernizarea acesteia. Dominată de programul junimist şi de principiile maioresciene afirmate în domeniul lingvistic, cultural şi literar, generaţia marilor clasici reprezintă de fapt marile modele ale literaturii române : M. Eminescu, I. Creangă, I. Slavici şi I. L. Caragiale.
Geniul dramatic caragialian a dat culturii române 4 comedii, toate inspirate din viaţa societăţii româneşti din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, care surprind contrastul dintre fondul şi forma, dintre pretenţiile şi realitatea unei clase ce trece printr-un moment favorabil afirmării ei.
Astfel, O scrisoare pierdută este o comedie de moravuri în 4 acte prin care Caragiale îşi propune să demaşte şi să condamne cu un condei necruţător aspecte negative ale vieţii publice şi de familie a marii burghezii, precum: parvenitismul, corupţia, snobismul, lipsa de moralitate, demagogia ş. a. Piesa a fost reprezentată în seara de 13 noiembrie 1884, la Teatrul Naţional din Bucureşti: ,,Sala gemea de lume. Rareori s-a mai văzut în teatrul nostru un succes mai strălucit şi mai deplin meritat” – Barbu Delavrancea.
Fundalul piesei îl constituie alegerile de deputaţi din 1883, prilej cu care a fost votată revizuirea Constituţiei. S-au înfruntat atunci două facţiuni politice: liberalii, reprezentaţi de C. A. Rosetti (în piesă, grupul liberal e reprezentat de Tipătescu, Trahanache, Zoe, Farfuridi, Brânzovenescu - ,,noi şi-ai noştri”), şi grupul independent, condus de I. C. Brătianu (reprezentat în piesă de Caţavencu şi susţinătorii lui, Ionescu, Popescu - ,,dăscălimea, popa şi moflujii”). În fapt, însă, farsa electorală ce stă la baza construcţiei piesei nu poate fi localizată cu precizie nici în timp, nici în spaţiu, pentru că intenţia autorului a fost de a sugera generalizarea acesteia, precizând drept repere spaţio-temporale ale acţiunii: ,,În capitala unui judeţ de munte, în zilele noastre”.
Intriga piesei este anticipată la nivelul titlului : din neglijenţă, Zoe Trahanache pierde o scrisoare de ,,amor” primită de la Tipătescu, prefectul judeţului, cu care are o relaţie extraconjugală. Acţiunea piesei evoluează din acest moment prin tehnica bulgărelui de zăpadă, cele trei pierderi şi regăsiri succesive ale scrisorii generând în substratul operei o tensiune dramatică responsabilă de latura ei comică. Scrisoarea e transformată în armă de şantaj politic de Caţavencu, care ameninţă cu publicarea ,,docomentului” în ziarul său, ,,Răcnetul Carpaţilor”, dacă opoziţia nu se va decide să-l aleagă în postul de deputat. Dar nu doar scrisoarea lui Tipătescu către Zoe devine unealtă politică în această piesă; Dandanache, personajul care câştigă în cele din urmă alegerile, se află şi el în posesia unui astfel de bilet compromiţător, pe care îl foloseşte pentru a-şi atinge interesele personale; aşadar, ceea ce se petrece într-un oraş de provincie se repetă şi la nivel mai înalt, farsa electorală fiind aceeaşi, indiferent de nivel. Posibilitatea ca alegerile să fie câştigate prin şantaj şi corupţie este astfel generalizată, fapt sugerat la nivelul titlului prin articolul nehotărât ,,o” (scrisoare pierdută).
Pierderea scrisorii şi transformarea ei în armă de şantaj e tratată diferit de personajele afectate. Tipătescu e impulsiv, iraţional, ordonă arestarea ilegală a lui Caţavencu, îi oferă acestuia diferite funcţii publice şi chiar o moşie în schimbul scrisorii. Zoe face uz de armele feminităţii, devine lacrimogenă, îşi afirmă disperarea de a nu fi distrusă imaginea ei de doamnă din înalta societate de o moralitate impecabilă. Decide până la urmă să-l voteze pe Caţavencu, împreună cu Tipătescu şi Trahanache. Atitudinea cea mai diplomată o are venerabilul neica Zaharia, care ,,ştie tot, dar nu crede nimica”, după cum o asigură Tipătescu pe Zoe. De fapt, lui Trahanache îi convine mai mult o astfel de atitudine vizavi de relaţia extraconjugală a soţiei sale cu prietenul lor de familie de opt ani de zile, Fănică. Considerând scrisoarea compromiţătoare ,,curat plastograf”, Trahanache pregăteşte cu multă abilitate politică un contra-şantaj: ,,l-am prins cu alta şi mai boacănă”. Face rost de o poliţă din care rezultă că onorabilul Nae Caţavencu şi-a însuşit din banii Societăţii ,,Aurora Economică” o sumă pe care a folosit-o în interes personal. Zoe şi Tipătescu se consideră salvaţi, dar în acest punct al acţiunii intervine o răsturnare de situaţie. De la ,,centru” soseşte o depeşă prin care se anunţă că deputatul ales trebuie să fie Agamemnon Dandanache.
Punctul culminant al piesei se află în actul III, în momentul în care este anunţat numele lui Dandanache, personaj – surpriză, considerat de Caragiale ,,mai prost decât Farfuridi şi mai canalie decât Caţavencu”. Are loc o încăierare între reprezentanţii celor două direcţii politice, prilej cu care Caţavencu pierde scrisoarea ascunsă în borul pălăriei.Printr-o coincidenţă căutată, scrisoarea e găsită de două ori de acelaşi personaj, Cetăţeanul turmentat. Acesta o înapoiază lui Zoe; deznodământul creează un consens imprevizibil, ce accentuează intensitatea iniţială a comicului. Conflictele inter-personale se sting, toate personajele au pierdut sau au câştigat altceva, toate se împacă într-o frenezie colectivă. Ultima replică: ,,Curat constituţional! Muzica! Muzica!” îi aparţine personajului care rosteşte şi prima replică a piesei, Ghiţă Pristanda, fapt ce asigură simetria structurii operei realiste.
Comicul în O scrisoare pierdută are ca principală sursă discrepanţa dintre esenţă şi aparenţă, dintre ceea ce sunt şi ceea ce vor să pară personajele. Substratul tragic al comediilor lui Caragiale a fost intuit pentru prima dată de Titu Maiorescu: ,,În acest caleidoscop de figuri, înlănţuite în vorbele şi faptele lor spre efecte de scenă cu multă conştiinţă a artei dramatice, d. Caragiale ne arată realitatea din partea ei comică. Dar uşor se poate întrevedea prin această realitate elementul mai adânc şi serios, care este nedezlipit de viaţa omenească în toată înfăţişarea ei, precum în genere îndărătul oricărei comedii se ascunde o tragedie”.
Orientând opera spre tiparul realismului, comicul din O scrisoare pierdută înfierează prin ironie şi sarcasm moravurile burgheze, evidenţiindu-le în scopul de ale îndrepta, după principiul ce stă la baza comediei clasice: Castigat ridendo mores (prin râs se îndreaptă moravurile).
Modalităţile comicului folosite de I. L. Caragiale în această piesă sunt diverse. La nivelul comicului de situaţii, scriitorul preia din comedia clasică universală anumite scheme tipice, pe care le adaptează fondului dramatic al operei sale: încurcătura, quiproquo-ul, confuzia, triunghiul conjugal, coincidenţa, echivocul, revelaţiile succesive, acumularea progresivă, repetiţia, evoluţia inversă, interferenţa grupurilor adverse. Piesa abundă în situaţii comice, precum scena numărării steagurilor sau cea în care e proclamat Dandanache drept deputat. Confuzia de persoane (quiproquo-ul) făcută de Dandanache, care îl ia pe Tipătescu drept soţul lui Zoe, deşi i se explică situaţia oficială, e menită să stârnească râsul.
-coincidenţa : Dandanache şi Caţavencu folosesc acelaşi mijloc de şantaj; Cetăţeanul turmentat găseşte de două ori scrisoarea;
Comicul intenţiilor reiese din atitudinea scriitorului faţă de oameni şi evenimente. Caragiale tratează substanţa unică a piesei şi personajele acesteia în modalităţi diferite; simţim că, faţă de un personaj precum Cetăţeanul turmentat, autorul are o poziţie pur umoristică. Faţă de alte personaje se raportează ironic (Ghiţă Pristanda), sarcastic (Tipătescu, Farfuridi, Zoe, Trahanache, Caţavencu), frizând absurdul (Caţavencu şi Farfuridi, cu discursurile lor din actul III) sau grotescul (Dandanache). Intenţia comică ascunde mecanisme sufleteşti defecte, personajele lui Caragiale par reduse la condiţia simplificată a marionetei, au mişcări de păpuşi cărora li s-au defectat resorturile interioare.
Comicul de caractere1 îl dovedeşte pe Caragiale drept ,,cel mai mare creator de tipuri din literatura română, un Molière român” (Al. Piru). Scriitorul creează o tipologie comică, deşi a respins această abordare a personajelor sale, considerând că ,,natura nu lucrează după tipare, ci-l toarnă pe fiecare după calapod deosebit; unul e sucit într-un fel, altul într-alt fel, încât nu te mai saturi să-i vezi şi să-ţi faci haz de ei”.
Ştefan Tipătescu este tipul junelui-prim, al amorezului, al donjuanului; Zaharia Trahanache este tipul încornoratului, al ticăitului; Zoe – tipul adulterinei, al femeii voluntare; Caţavencu – tipul demagogului; Farfuridi – prostul fudul; Brânzovenescu – tipul raisonneurului (al confidentului); Pristanda – tipul funcţionarului, al slujbaşului umil; Dandanache – prostul ticălos; Cetăţeanul turmentat – tipul cetăţeanului.
Majoritatea personajelor evoluează proteic2, se schimbă spectaculos de-a lungul acţiunii. Caţavencu năzuia să ajungă deputat, dar va conduce manifestaţia de simpatie în favoarea candidatului trimis de centru. Zoe străbate spaţiul unor trăiri contrdictorii şi, fericită, în final, promite avocatului sprijinul în viitorul apropiat : ,,…fii zelos, asta nu-i cea din urmă Cameră”. Farfuridi se resemnează, deşi a fost implicat într-un conflict secundar al piesei, bănuindu-şi tovarăşii de partid de trădare. Cetăţeanul turmentat este singurul personaj cinstit al piesei; cu replica sa ,,Eu cu cine votez?”, rostită în momente-cheie ale acţiunii, întreţine tensiunea dramatică a operei. Turmentarea sa e o metaforă a stării de ameţeală, de confuzie pe care o ttăiesc toţi alegătorii care, în perioada electorală, sunt îmbătaţi de promisiunile deşarte ale politicienilor. Intuind posibila succesiune a lui Caţavencu, Pristanda îşi cere, servil, iertare pentru că l-a arestat: ,,Altele am eu în sufletul meu…”
Savuros în O scrisoare pierdută este şi comicul de limbaj. Rafinamentul dramaturgului de a scoate efecte comice din limbaj este de neîntrecut. Formulele stereotipe ale lui Pristanda, expresiile temporizatoare bonome ale lui Trahanache, frazeologia confuză a lui Farfuridi, întrebările naive ale lui Brânzovenescu, vorbele umflate ale lui Caţavencu, pelticia senilului Dandanache, întrebarea-refren a Cetăţeanului turmentat înscriu fiecare personaj cu o etichetă anume în galeria umană caragialiană.
Forme ale comicului de limbaj:
- ticurile verbale (automatisme verbale) : ,,curat” al lui Pristanda, ,,Ai puţintică răbdare!” al lui Trahanache;
- didascaliile. Compunându-şi textele dramatice cu ochii regizorului, Caragiale foloseşte în mod frecvent parantezele în care pune cu o artă greu de egalat cele mai minuţioase sugestii regizorale.
Exemplu: ,,Caţavencu (ia poză, trece prin mulţime cu importanţă şi suie la tribună; îşi pune pălăria la o parte, gustă din paharul cu apă, scoate un vraf de hârtii şi gazete şi le aşază pe tribună, apoi îşi trage batista şi-şi şterge cu eleganţă avocăţească fruntea. Este emoţionat, tuşeşte şi luptă ostentativ cu emoţia care pare a-l birui. Tăcere complectă. Cu glas tremurat.) Toate gesturile studiate ale oratorului, falsa lui emoţie conturează figura demagogului şi ne pregătesc pentru discursul ce va urma.
- pronunţii greşite: famelie, renumeraţie, arfivă, andrisant, plebiscit, bampir, nifilist, cioclopledică, docoment, nembru
- etimologii populare: scrofuloşi (în loc de scrupuloşi3); capitalişti(folosit de Caţavencu cu sensul de ,,locuitori ai Capitalei”)
- lipsa de proprietate a termenilor (liber-schimbist înseamnă pentru Caţavencu ,,elastic în idei”)
- expresii tautologice4: intrigi proaste, un popor care nu merge înainte stă pe loc
- truismele (adevăruri evidente): ,,unde nu e moral, acolo e corupţie şi o soţietate fără prinţipuri ca va să zică că nu le are…”
- nonsensul: ,,Din două, una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic, ori să nu se revizuiască, primesc, dar atunci să se schimbe pe ici, pe acolo, şi anume în punctele esenţiale”.
- contradicţia de termeni: ,,După lupte seculare care au durat 30 de ani”, 12 trecute fix
- asociaţiile incompatibile: ,,Industria română este admirabilă, e sublimă, dar lipseşte cu desăvârşire”
- delirul verbal : discursul lui Farfuridi, al lui Caţavencu din actul III
- confuzii ilare: ,,box populi, box dei”, ,,oneste bibere”
- nepotrivirea ieşită din interferenţa stilurilor. Multe personaje folosesc un registru (un stil) în totală contradicţie cu situaţia concretă a momentului. Caţavencu vorbeşte în faţa lui Pristanda într-un stil oratoric, sentenţios (actul II, scena 7). Dandanache se adresează mulţimii care-l aclamă în stilul lui peltic, familiar, incoerent, discursul transformându-se într-o bolboroseală de întârziat mintal.
Insuficienta stăpânire a limbajului coboară personajele la adevărata lor valoare, în ciuda orgoliului de care se lasă dominate până la ridicol. Lingvistul Iorgu Iordan afirma că limba ,,eroilor” lui Caragiale întrece ,,realitatea lingvistică din acea vreme”. Unele sintagme au devenit azi proverbiale, de uz comun, şi se folosesc pentru a sancţiona precis o abatere de la etică.
Remarcabil este şi comicul de nume. În studiul Numele proprii în opera lui I.L. Caragiale, criticul Garabet Ibrăileanu observă că, spre deosebire de Alecsandri, care procedează naiv în numirea personajelor sale (unui hoţ îi spune Pungescu, unui demagog – Clevetici, unui visător – Lunătescu, unui retrograd – Napoilă), Caragiale este mai subtil din acest punct de vedere. Numele personajelor sunt astfel alese şi concepute încât să sugereze anumite trăsături dominante de caracter. Trahanache vine de la trahana, ,,cocă moale”, ceea ce sugerează uşurinţa cu care se lasă modelat de ,,enteres” personajul. Asociat cu prenumele Zaharia, care sugerează ramolismentul, numele devine astfel emblematic pentru acest personaj.
Şi numele lui Caţavencu este încărcat de sugestii. Dacă socotim că provine de la expresia ,,caţa-caţa”, atunci numele sugerează demagogia personajului. Considerând că ar proveni de la caţaveică = ,,haină cu două feţe”, putem deduce că numele trădează caracterul duplicitar al acestui personaj construit după schema evoluţiei inverse. Cât timp se află în posesia scrisorii, Caţavencu este ferm, de neînduplecat; odată deposedat de arma şantajului, Caţavencu devine umil, dispus să facă orice pentru a obţine graţiile coanei Joiţica.
Numele singurului personaj feminin al piesei, Zoe, se înscrie în seria numelor feminine din comediile lui Caragiale : Miţa, Efimiţa, Didina, Veta sunt, ca şi Zoe (pentru unii coana Joiţica), nume selectate din onomastica specifică unei societăţi periferice, de joasă extracţie (sugerează lumea mahalalei), trădând originea socială a acestor personaje parvenite în înalta societate.
Tipătescu, numele prefectului, este derivat cu sufixul –escu (simbol al omului comun) de la tip (donjuan, junele prim) sau, poate, de la tipar (fiind vorba de singurul personaj cu carte din piesă).
Rezonanţa grecească a numelui lui Tache Farfuridi face transparent caracterul cosmopolit al partidului liberal al acelor timpuri. Sugestia culinară a numelor personajelor din cuplul comic Farfuridi – Brânzovenescu trădează mediocritatea lor, precum şi relaţia de complementaritate pe baza căreia sunt construite. În timp ce Farfuridi este impulsiv, coleric, Brânzovenescu, fire mai domoală, îl potoleşte: ,,Tache, Tache, fii cuminte!”
Efectul de surpriză la nivelul acţiunii în care este implicat Dandanache este anticipat de numele acestui personaj, provenind de la dandana. Prenumele sonor Agamemnon (luptător viteaz al Troiei), prescurtat de unele personaje în Agamiţă şi chiar în Gagamiţă, este în antiteză cu nevolnicia personajului decrepit. Pristandaua este un joc moldovenesc în care se fac doi paşi la stânga şi doi la dreapta, bătându-se pasul pe loc; într-adevăr, poliţaiul oraşului se declară omul lui Tipătescu, al lui Trahanache şi al coanei Joiţica, dar se arată servil şi linguşitor şi faţă de Caţavencu, conducându-se astfel după dictonul soţiei : ,,Ghiţă, Ghiţă, pupă-l în bot şi papă-i tot!”.
În cazul Cetăţeanului turmentat, sugestiv este tocmai faptul că nu are nume, condiţia sa fiind astfel generalizată.
,,Caragiale este în literatura română (…) un autor clasic, pentru că e un moralist, un observator al umanităţii pe latura morală şi un caracterolog” (Al. Piru).


1 Caracter (în clasicism) = personaj construit prin evidenţierea unei singure trăsături de caracter şi care este reprezentativ pentru o anume categorie umană : avarul, arivistul, amorezul, încornoratul, lăudărosul, mincinosul, gelosul, ipocritul etc.
2 proteic = nestatornic, schimbător, variabil
3 scrupulos = corect, cinstit, conştiincios, meticulos
4 tautologie = repetarea inutilă cu alţi termeni a aceleiaşi idei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu