Moara
cu noroc.~ nuvela psihologica de factura realista~
Nuvela Moara cu noroc de Ioan Slavici este publicata in 1881 ,
in volumul de debut Novele din popor ,
reprezentativ pentru viziunea autorului asupra lumii satului.
Nuvela
Moara cu noroc este o proza realista de analiza
psihologica. Este o nuvela, adica o specie epica in proza , cu o
constructie riguroasa , un fir narativ central; personajele relativ
putine pun in evidenta evolutia personajului principal, complex,
puternic individualizat. Se observa tendinta de obiectivizare a
perspectivei narative la persoana a III-a, atitudinea detasata in
descriere.
Este o nuvela psihologica prin: tematica, modalitati de
caracterizare a personajuli si de investigare psihologica, natura
conflictului ( interior).
Naratiunea
realista este obiectiva realizata la persoana a III-a de catre un
narator omniscient, omniprezent, neimplicat. Cu toate acestea
relatarea evenimentelor nu se realizeaza tocmai in mod linear.
Tema sustine caracterul psihologic al nuvelei: efectele
nefaste ale dorintei de imbogatire. Problematica nuvelei se poate
stabili din mai multe perspective. Din perspectiva sociala,
nuvela prezinta incercarea lui Ghita de a-si schimba statutul social
; din perspectiva moralizatoare, prezinta consecintele
dramatice ale setei de avutie si din perspectiva psihologica ,
nuvela prezinta conflictul interior trait de Ghita care este sfasiat
de doua tendinte contradictorii: una de a ramane om cinstit, si
cealalta de a se imbogati alaturi de Lica.
Titlul nuvelei este mai degraba ironic, Moara cu noroc insemnand de
fapt „moara cu ghinion”.
Actiunea
se desfasoara pe parcursul unui an, intre doua repere temporale cu
valoare religioasa: de la Sf.Gheorghe pana la Paste.
Nuvela
debuteaza cu un precept moral izvorat din intelepciunea batraneasca
rostit de mama-soacra : „omul sa fie multumit cu saracia sa, caci,
daca-i vorba, nu bogatia , ci linistea colibei tale te face fericit”.
Batrana este adepta pastrarii traditiei , in timp ce Ghita doreste
schimbarea, bunastarea materiala. Cizmar sarac, dar onest, harnic si
muncitor, Ghita ia in arenda carciuma de la Moara cu noroc pentru a
castiga rapid niste bani.
Carciuma
de la Moara cu noroc este asezata la rascruce de drumuri, izolata de
restul lumii. In expozitiune este descris drumul care merge la Moara
cu noroc si a locului care se afla.
Simetria incipitului cu finalul se realizeaza prin
descrierea drumului. Simbolistica initiala a drumului se completeaza,
in final, cu sugestia drumului vierii care continua si dupa tragedia
de la Moara cu noroc: „ Apoi ea lua copiii si pleca mai departe”.
Aparitia
lui Lica Samadaul la Moara cu noroc ,un personaj ciudat, carismatic,
seful porcarilor si al turmelor de porci din imprejurimi, tulbura
echilibrul familiei.
Cu
toate ca Ghita isi da seama ca Lica reprezinta un pericol pentru el
si familia lui, acesta nu se poate sustrage influentei malefice pe
care o exercita asupra lui, si nici tentatiei imbogatirii.
Insa
din momentul aparitiei lui Lica, incepe procesul iremediabil de
instrainare a lui Ghita fata de familie. Datorita generozitatii
Samadaului , starea materiala a lui Ghita devine tot mai
infloritoare, numai ca omul incepe sa-si piarda increderea in sine.
Tocmai de aceea devine tot mai atent la imaginea pe care lumea o are
despre el.
Prin
faptul ca jura stramb la proces acoperindu-i nelegiuirile lui Lica,
Ghita devine complice la crima. Se hotaraste sa il dea in vileag cu
ajutorul lui Pintea. Nu e sincer insa nici cu Pintea si acest lucru
ii va aduce pieirea.
Ghita ajunge pe ultima treapta a degradarii morale in momentul in
care , orbit de furie este dispus sa faca orice pentru a se razbuna
pe Lica, isi arunca sotia , la sarbatorile Pastelui, drept momeala,
in bratele Samadaului. Spera pana in ultimul moment ca se va produce
o minune si ca sotia va rezista influentei malefice a acestuia.
Dezgustata insa de lasitatea lui Ghita, care se instrainase de
familie, intr-un gest de razbunare , Ana i se daruieste lui Lica,
deoarece, in ciuda nelegiuirilor comise, Lica e”om” , pe cand
Ghita „nu e decat muiere imbracata in haine barbatesti”. Dandu-si
seama ca sotia l-a inselat, Ghita o ucide pe Ana. La randul lui Ghita
este ucis de Raut , din ordinul lui Lica.
Un
incendiu teribil mistuie carciuma de la Moara cu noroc in noaptea de
Pasti si singurele personaje care supravietuiesc sunt batrana si
copiii, fiintele cu adevarat morale si inocente din carte.
Nuvela
se incheie in mod simetric cu vorbele batranei.: „asa le-a fost
data”.
In
nuvela accentul cade pe complexitatea personajelor. Ghita este
cel mai complex personaj din nuvelistica lui Slavici , al carui
destin ilustreaza consecintele nefaste ale setei de inavutire.
Personajul evolueaza de la tipicitate( sub determinare sociala,
carciumar dornic de avere) la individualizare( sub determinare
psihologica si morala). El parcurge un traseu al dezumanizarii , cu
framantari sufletesti si ezitari. Ezita intre cele doua cai
simbolizate de Ana ( valorile familiei, iubirea, linistea colibei) si
de Lica ( bogatia, atractia malefica a banilor).
Lica
este egal cu sine , un om rau si primejdios.
In
schimb Ana sufera transformari interioare , care ii
ofera scriitorului posibilitatea unei fine analize a psihologiei
feminine.
Naratorul obiectiv isi lasa personajele sa-si dezvaluie trasaturile
in momente de incordare, consemnandu-le gesurile, limbajul,prezentand
relatiile dintre ele(caracterizarea indirecta). De asemenea ,
realizeaza portrete sugestive ( caracterizare directa);
Stilul
nuvelei este sobru, concis , fara podoabe.
Modurile
de expunere indeplinesc o serie de functii epice in discursul
naratic. Descrierea initiala are pe langa rolul de descriere spatiala
si functia de anticipare .
Dialogul
contribuie la caracterizarea indirecta a personajelor. Monologul
interior, de factura traditionala, monologul interior
adresat, stilul indirect liber sunt
principalele mijloace de investigare psihologica a personajului
principal.
Opera
literara Moara cu noroc de Ioan Slavici este o nuvela
psihologica , deoarece are toate trasaturile acestei specii literare:
analizeaza conflictul interior al personajului principal, urmareste
procesul instrainarii lui Ghita fata de familie si urmareste
degradarea morala a acestuia produsa de ispita imbogatirii.
Multumesc! 😁
RăspundețiȘtergereMultumesc! 😁
RăspundețiȘtergereFoarte bun! Mulțumesc!
RăspundețiȘtergere:-*
Mulțumesc! Mi-a fost de mare ajutor!
RăspundețiȘtergereVa multumesc mult!!!?
RăspundețiȘtergereMulțumesc!!!
RăspundețiȘtergereMersi!
RăspundețiȘtergerePfoai de plm(pula mea)
Ștergereadevarat
Ștergere