Curente literare
ROMANTISMUL
Romantismul este o mișcare
artistică și literară dezvoltată în primele decenii ale
secolului al XIX-lea în Europa; apare ca reacția față de
clasicismul rigid.
Accepții ale termenului
:
- Romantic = atitudine general – umană;
- Romantic = ceea ce aparține romantismului.
PRINCIPIILE
ROMANTISMULUI :
- primatul sentimentului și al
sensibilității;
- cultivarea fanteziei creatoare
(fantasticul – categorie estetică romantică);
- expansiunea eului individual;
- reabilitarea personalității umane
în complexitatea sa;
- evaziunea în trecut, istorie,
mit, vis;
- iubirea – temă romantică în
măsura în care apare ca ideal, utopie a iubirii împlinite;
- contemplarea naturii (natura - ,,état
d’âme”); momentul predilect : noaptea, miezul nopții;
- atracția pentru spații exotice;
- preocuparea pentru redarea culorii
locale;
- înclinația spre meditația
filosofică;
- interesul pentru folclor, pentru
specificul național;
- personajele sunt selectate din toate
mediile sociale;
- eroul excepțional în situații
excepționale;
- complexul geniului : omul superior se
află în conflict cu semenii care nu sunt capabili să-i
perceapă valoarea, este neînțeles de societatea impermeabilă
la valoare;
- personajul romantic este dominat de
trăsături extreme de caracter (construit din lumini și umbre), un
damnat, chiar un nebun, animat de idealuri mărețe sau pesimist
incorigibil;
- personajul romantic este tiranul,
geniul, orfanul, nebunul;
- valorificarea antitezei ca modalitate
de caracterizare a personajelor;
- ironia, autoironia – modalități
romantice de raportare la lume sau la sine;
- libertatea totală în creație
; valorificarea urâtului, surprindera extremelor naturii;
- lărgirea și îmbogățirea
limbii literare prin valorificarea vocabularului reprezentativ pentru
toate registrele limbii;
- renunțarea la regula unităților.
Manifestul romantismului
: Prefața la drama Cromwell, de Victor Hugo (1827).
Reprezentanți :
Novalis, Hoffmann, Heine (Germania), W. Scott, Byron, Shelley
(Anglia), V. Hugo, Lamartine, A. de Vigny, A. de Musset (Franța),
Alessandro Manzoni și Giacomo Leopardi (Italia), Pușkin, Lermontov
(Rusia), M. Eminescu ș. a.
CLASICISMUL
Clasicismul este curentul literar –
artistic apărut în Franța și dezvoltat în sec. XVII –
XVIII.
Accepții ale termenului
:
- clasic = care întrunește condițiile perfecțiunii, care poate funcționa ca model;
- clasic = ceea ce aparține lumii și culturii antice greco – latine;
- clasic = care aparține clasicismului.
PRINCIPIILE
CLASICISMULUI :
- curent raționalist; rațiunea
predomină asupra sentimentelor;
- așează în centrul
preocupărilor ființa umană;
- tendința spre ordine și rigoare;
- afirmarea sensului moral și estetic
al artei (intenția moralizatoare a scriitorilor); îmbinarea
utilului cu plăcutul;
- puritatea genurilor și a speciilor;
predilecție pentru idilă, elegie, odă, epigramă, rondel, fabulă,
epopee, tragedie și comedie;
- stilul sobru și impersonal;
- impunerea în teatru a regulii
celor 3 unități (de loc, de timp, de acțiune);
- idealul uman : l’honnète
homme, omul bine educat, de o moralitate desăvârșită,
generos, cu o fermă conștiință a datoriei, rațional și
temperat, căruia îi sunt străine problematizările, sociabil
prin excelență, încadrat în familie, în viață
și în societate;
- personajul literar clasic reprezintă
un tip ideal, cu însușiri morale înalte, extras din
rândul nobilimii, al familiei regale; se numește caracter
– personaj dominat de o singură trăsătură de caracter, care
rămâne aceeași de-a lungul apariției sale într-o operă
literară;
- personaje selectate din înalta
societate;
- afirmarea spiritului critic;
- înclinația spre analiza
psihologică.
Manifestul clasicismului
: Arta poetică, de Nicolas Boileau (1674).
Reprezentanți :
Corneille, Racine, Molière, La Bruyère, La Fontaine,
Lomonosov, poeții Văcărești, C. Conachi, Gh. Asachi, Gr.
Alexandrescu ș. a.
REALISMUL
Realismul este curentul
literar afirmat în Franța în a doua jumătate a
secolului al XIX-lea, în descendența clasicismului, în
proză și dramaturgie (Atenție! Nu există poezie realistă!).
Accepții ale termenului
:
1. Realismul desemnează într-o
primă accepție o trăsătură fundamentală și permanentă a
literaturii întemeiată pe ideea de imitație; atașată ideii
de ,,mimesis”, opera literară e înțeleasă ca tablou, iar
scriitorul devine un pictor dotat în primul rând cu
spirit de observație, capabil să sesizeze și să descrie
autenticitatea vieții.
2. Realismul – curentul literar al
cărui nume e impus ca urmare a apariției în anul 1856 a
revistei ,,Le Réalisme”.
PRINCIPIILE REALISMULUI :
- reprezentarea veridică,
demistificatoare a realității;
- absența idealizării;
- respinge subiectivismul romantic și
impune obiectivitatea, impersonalitatea;
- valoarea documentară a operelor
literare;
- caracterul critic, acuzator, implicat
în surprinderea lucidă a contradicțiilor sociale;
- tematică predilectă : interesul
pentru social și psihologic;
- naratorul realist este omniscient și
omniprezent, stăpân pe toate resorturile lumii înființate;
- tehnica detaliului semnificativ;
- stilul simplu, exact, funcțional,
vizând iluzia vorbirii directe;
- valoarea etică, mesajul moralizator
al operelor realiste;
- preocuparea autorilor realiști
pentru o arhitectură riguroasă a operelor;
- corespondența mediu – caracter
(personajele sunt caracterizate și de mediul pe care îl ocupă,
de exemplu Otilia, personajul lui G. Călinescu, e caracterizată de
aspectul dezordonat al camerei sale, care vorbește despre caracterul
său boem, despre înclinațiile sale artistice etc.);
- personajele realiste sunt tipuri,
adică evoluează în jurul unei trăsături dominante de
caracter (,,la faculté maîtresse”), de exemplu tipul
avarului, al arivistului, al demagogului, al femeii de lume etc.;
- personajele tipice evoluează de
asemenea în împrejurări tipice.
Manifestul realismului : Prefața
la Comedia umană (1842), de Honoré de Balzac
Reprezentanți : Balzac, G.
Flaubert, Stendhal, Tolstoi, Dostoievski, H. Ibsen, A. Strindberg; N.
Filimon, I. Slavici, L. Rebreanu, Marin Preda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu