Ion
Pillat, Aci sosi pe vremuri
,,Poetul
care la noi întruchipează cel mai limpede tradiţionalismul
este, desigur,
Ion Pillat...” – N.
Manolescu
Mai pregnant
decât în cazul altor poeţi, poezia lui Ion Pillat este,
deopotrivă, exod şi înrădăcinare,echilibru tensionat între
poli contradictorii. Influenţele străine şi inspiraţia autohtonă,
livrescul şi tradiţionalismul, farmecul depărtării contrapunctat
de vraja reîntoarcerii caracterizează întreaga creaţie
pillatiană.
Volumele lui
Ion Pillat sunt reprezentative pentru cele trei etape ale creaţiei :
etapa parnasian – simbolistă, cu volumele Visări
păgâne, Eternităţi
de-o clipă, Amăgiri,
Grădina între ziduri.
Etapa tradiţionalistă se concretizează în volumele : Pe
Argeş în sus, Satul
meu, Biserica
de altădată. Ultima etapă, cea
clasicizantă, este reprezentată de volumele : Limpezimi,
Caietul verde,
Scutul Minervei,
Ţărm pierdut,
Balcic,
Umbra timpului
şi Poeme într-un vers.
Volumul Pe
Argeş în sus (1923) cuprinde
ciclurile Florica,
Trecutul viu
şi Bătrânii
şi este reprezentativ pentru orientarea tradiţionalistă a
poetului, deoarece poeziile ilustrează imaginea spaţiului
patriarhal al copilăriei (moşia Florica), casa părintească,
elemente semnificative din geografia familiară autorului, biserica
străveche, interioarele gospodăreşti, natura câmpenească
însufleţită de amintirile copilăriei.
Capodopera
volumului este, incontestabil, poezia Aici
sosi pe vremuri, în care tema
trecerii timpului (,,fugit irreparabile tempus” – Virgiliu),
asociată cu ideea repetabilităţii destinului uman, este proiectată
pe fundalul idilizării trecutului.
Structural,
cele 19 distihuri şi un vers final care alcătuiesc poezia pot fi
împărţite în 5 secvenţe. Incipitul, reprezentat de
primele 2 distihuri, evocă printr-o formulare metaforică ,,casa
amintirii”. Poetul reţine în memoria afectivă câteva
repere semnificative : ,,obloane”, ,,pridvor”, ,,poartă”,
,,zăvor”, ,,hornul”. Cu ajutorul acestora, imaginea casei
bătrâneşti capătă un caracter idealizat, devenind emblemă
a unui timp paradiziac, evocat cu nostalgie. Se remarcă degradarea,
starea de părăsire a locuinţei strămoşilor, devenită un spaţiu
închis, privilegiat, accesibil numai urmaşului poet, singurul
care poate reînvia trecutul în amintire.
Secvenţa a
doua (distihurile 3 – 9) dezvoltă planul trecutului, cu evocarea
iubirii bunicilor. Întâlnirea bunicilor, îndrăgostiţii
de altădată, respectă un anumit ceremonial, repetat apoi de
nepoţi. Bunicul şi bunica, protagoniştii poveştii de dragoste de
odinioară, devin peste timp simboluri ale epocii lor demult apuse,
reînviate de urmaşul poet. Bunica se transformă într-o
emblemă a timpului său prin detalii vestimentare şi accesorii (e
îmbrăcată cu ,,crinolină”, vine la casa bunicului cu
,,berlina”), iar bunicul este exponent al aceleeaşi epoci prin
preferinţele de lectură (îi recită bunicii Le lac, de
Lamartine, şi Zburătorul, ,,de-un tânăr Eliad”). Apoi
numele bunicii, Calyopi, este şi el semnificativ; plecând de
la ecourile sale mitologice (în mitologia greacă, Calyope este
mama lui Orfeu, considerat simbol al Artistului, muză a artei, a
poeziei), putem deduce caracterul de artă poetică al textului.
Poetul, prin afirmarea acestei descendenţe nobile din punct de
vedere cultural, are misiunea de a recupera prin artă un timp
paradiziac, considerat altfel iremediabil pierdut.
Referinţele
livreşti din poezie (Lamartine, Heliade-Rădulescu, Francis Jammes
şi Horia Furtună) asociază viaţa cu literatura, trimit la motivul
bibliotecii, frecvent în poezia pillatiană şi indică epoca,
numind preferinţele în moda literară a vremurilor respective.
În
această a doua secvenţă apar elemente romantice (natura, cadrul
selenar, iubirea); romantică este şi atmosfera în care
evoluează povestea de iubire a bunicilor : ,,Şi totul, ce romantic,
ca-n basme, se urzea!”. Comparaţia din acest vers individualizează
şi proiectează iubirea celor doi într-un cadru feeric, ideal,
utopic.
Secvenţa a
treia (distihurile 10 – 11) reprezintă nucleul tematic al întregii
poezii, cele două distihuri concentrează într-o tonalitate
meditativă şi elegiacă ideea efectelor devastatoare ale trecerii
timpului implacabil asupra destinului uman : ,,Ce straniu lucru,
vremea! Deodată pe perete/ Te vezi aievea numai în ştersele
portrete. // Te recunoşti în ele, dar nu şi-n faţa ta,/ Căci
trupul tău te uită, dar tu nu-l poţi uita”. Se observă trecerea
la persoana a II-a sg., fapt ce generalizează afirmaţiile poetice
şi le conferă caracter aforistic, de adevăruri general-valabile.
Secvenţa a
patra (distihurile 12 -18) evocă planul prezentului, expus în
paralel cu trecutul. Pentru ca paralela trecut – prezent să fie
cât mai evidentă, poetul apelează la antiteza adverbelor de
timp ,,(ca) ieri”/,,acum”, la repetiţia adjectivului pronominal
demonstrativ de identitate ,,acelaşi” (drum, clopot), la
comparaţia ,,ca dânsa”. Sunt procedee stilistico-gramaticale
prin care se susţine ideea repetabilităţii destinului uman.
Un alt
element comun celor două planuri temporale este şi simbolul berzei,
pe care Dicţionarul de simboluri
(autori : J. Chevalier şi A. Gheerbrant) o consideră ,,pasăre de
bun augur, simbol de pietate filială”, simbol al fidelităţii, al
devoţiunii.
Secvenţa a
cincea, dată de versul final (,,De nuntă sau de moarte, în
turnul vechi din sat…” – cu referire la sunetul clopotului),
reprezintă epilogul poeziei, laitmotiv ce accentuează trecerea
iremediabilă a timpului. Simbolismul clopotului, asociat
ritualurilor de trecere, susţine tema poeziei.
Elementele de
prozodie (ritmul iambic, rima pereche şi măsura de 13-14 silabe)
conferă versurilor o tonalitate elegiacă, susţinând mesajul
poeziei : timpul este într-adevăr necruţător, dar fiinţa
umană poate să-l domine prin artă şi prin iubire.
,,Aici
sosi pe vremuri, plină de
subtilităţi muzicale, are mişcarea unei clepsidre : timpul
bunicilor s-a scurs în timpul nepoţilor, care iau totul de la
capăt în forme imperceptibil modificate…” – N.
Manolescu, Despre poezie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu