Nichita
Stănescu, Leoaică tânără,
iubirea
Poezia
Leoaică tânără, iubirea
face parte din volumul O viziune a
sentimentelor (1964), în care
tema predilectă este iubirea, înţeleasă fie ca stare
extatică, fie ca modalitate de integrare în armoniile
universale, fie drept cale de revelaţie poetică. Iubirea este
pentru poetul Nichita Stănescu o permanentă ,,întâmplare
a fiinţei”, unicul mod de existenţă.
Volumul O
viziune a sentimentelor aparţine
primei etape a lirismului stănescian, lirica
sentimentelor, caracterizată de
elanuri adolescentine, exuberanţă, manifestarea stării
jubilatorii, consonanţa cu sinele şi cu lumea; iubirea e acum
sentimentul originar al naşterii cuvintelor. Volumul este considerat
de Eugen Simion ,,romanul unei idile”(Scriitori
români de azi, vol. I).
La nivel
tematic, poezia Leoaică tânără,
iubirea descrie în registru
metaforic starea de vibraţie continuă, care este pentru poet
dragostea. Creaţia nu poate fi concepută în afara acestei
stări de graţie; iubirea este totodată şi condiţia
supravieţuirii în timp a operei. Interdependenţa dintre actul
creator şi starea de îndrăgostire determină considerarea
acestei poezii drept artă poetică.
Titlul este
reluat în secvenţa inaugurală; poetul încearcă să
ofere o definiţie metaforică a iubirii. Conform Dicţionarului
de simboluri (autori : J. Chevalier şi
A. Gheerbrant), ,,puternic, suveran, simbol solar şi luminos până
la extrem, leul, regele animalelor, are calităţile şi defectele
inerente rangului său”. Leul este totodată simbol al inspiraţiei
divine, emblemă a Sf. Ev. Marcu, dar şi simbol al dreptăţii, al
înţelepciunii. Varianta feminină a simbolului poate fi
asociată cu ideea posibilităţii regenerării perpetue a
sentimentului.
Cele 24 de versuri ale poeziei
pot fi grupate în 4 secvenţe lirice.
a). Versurile 1-6 prezintă
întâlnirea cu iubirea. Prezenţa nemijlocită a eului
liric în text, afirmată prin folosirea pronumelor de pers. I
sg., conferă poeziei caracter confesiv. Poetul mărturiseşte
propria aventură a descoperirii sentimentului de dragoste. Remarcăm
în acest sens absenţa verbelor la pers. I sg., ceea ce ar
putea reprezenta caracterul inedit, neaşteptat, al acestei
experienţe.
Impactul
violent al sentimentului asupra fiinţei poetului este sugerat la
nivelul verbelor prin agresivitatea acţiunilor denumite : ,,a
sărit”, ,,pândise”, ,,a muşcat”, ,,a înfipt”.
Atribuite leoaicei, aceste acţiuni surprind de fapt caracterul
spontan şi totodată copleşitor al sentimentului. Se simulează
chiar, prin alternanţa timpurilor verbale (perfectul simplu şi
perfectul compus), urmarea unui fir epic imaginar. Repetiţia ,,în
faţă/ de faţă” sugerează vulnerabilitatea fiinţei umane
confruntate cu experienţa îndrăgostirii.
b).
Versurile 7-14 marchează trecerea într-o altă dimensiune a
existenţei, sub d forma unei descrieri cosmogonice. Pentru a
reprezenta relaţia cu universul ca efect al îndrăgostirii,
poetul apelează la simbolul cercului, imagine metaforică a unei
lumi perfecte, care se ordonează după noi legi, dictate de
sentimentul suveran. Natura – cerc e percepută de ochiul
îndrăgostitului ca având un diametru flexibil, sugestie
a stărilor inegale de suflet ale poetului – îndrăgostit.
Acesta devine un axis mundi
: ,,Şi deodată-n jurul meu, natura/ Se făcu un cerc, de-a dura”.
În
versurile 11-14 poetul se înfăţişează sub ipostaza unui
homo cosmicus,
reuşind să acceadă într-un plan ideal, dincolo de percepţia
senzorială a realului : ,,Şi privirea-n sus ţâşni/curcubeu
tăiat în două,/ şi auzul
o-ntâlni/ tocmai lângă
ciocârlii”. Iubirea îi permite aşadar eului poetic
accesul într-un spaţiu al revelaţiilor poetice (sugerat de
imaginea ciocârliei, simbol al cântecului ca formă
primară a poeziei).
c).
Versurile 15-17 surprind constatarea metamorfozei ireversibile a
fiinţei poetului în urma ,,întâlnirii” cu
iubirea : ,,Mi-am dus mâna la sprânceană,/ la tâmplă
şi la bărbie,/ dar mâna nu le mai ştie”. Iubirea, ca stare
de graţie, are ca efect imediat dematerializarea individului,
permiţând trecerea într-un plan ideal. Reperele chipului
uman luate în discuţie (sprânceană, tâmplă,
bărbie), atinse de mână, suprind poziţia gânditorului,
a individului care meditează, care îşi foloseşte raţiunea,
intelectul. Eul liric se detaşează însă de această
componentă a fiinţei sale, pentru a-şi descoperi, ca efect al
îndrăgostirii, partea sensibilă, afectivă, bază a
activităţii creatoare. Asistăm prin urmare la o ruptură între
gânditor şi creator, în urma impactului sentimentului.
d).
Ultimele versuri (18-24) suprapun imaginile poet – iubire până
la confundare. Tabloul din final : ,,pe-un deşert în
strălucire,/ peste care trece-alene/ o leoaică arămie/ cu
mişcările viclene” este plasat sub semnul solarului, al
dionisiacului. Cititorului îi este
solicitat simţul vizual pentru a-şi configura la nivelul puterii de
abstractizare o imagine metaforică originală a condiţiei poetului.
Repetiţia din finalul poeziei ,,înc-o vreme,/ şi-nc-o
vreme…”, asociată punctelor de suspensie, eternizează
sentimentul de dragoste, deschizând substratul de meditaţie
filozofică al poeziei. Sub masca unei atitudini aparent ludice,
problematica înfăţişată este de fapt gravă: relaţia
individului cu iubirea, cu arta, cu timpul, cu sine însuşi.
Limbajul
poetic este surprinzător şi original, în spiritul
neomodernismului. Poetul inovează la
nivelul figurilor de stil, cu ajutorul cărora construieşte imagini
artistice originale.
Pe lângă
metafora centrală : iubirea-leoaică, reţinem alte construcţii
metaforice precum : ,,privirea – curcubeu tăiat în două”,
,,natura – cerc, de-a dura”, ,,un deşert în strălucire”
(imagine echivocă a pustiirii, a pârjolirii fiinţei de către
sentiment). Alte procedee stilistice abstractizează imaginarul
poetic : comparaţia ,,ca o strângere de ape”, epitete
cromatice (,,colţii albi” – sugerând caracterul primar al
experienţei îndrăgostirii, ,,leoaică arămie” – sugerând
maturizarea sentimentului), repetiţii. Poezia devine astfel o
alegorie a îndrăgostirii, descriind aventura întâlnirii
cu iubirea.
Structura prozodică (măsura
inegală, rima aleatorie şi ritmul combinat) creează impresia de
spontaneitate în eliberarea sentimentelor.
Mesajul poeziei este în
fond simplu : omul se întâlneşte cu iubirea, care îl
metamorfozează. Iubirea îl învaţă să comunice unicul,
inefabilul, sublimul existenţei sale.
Particularităţi
neomoderniste în Leoaică tânără,
iubirea :
- poezia contrariază permanent aşteptările cititorului;
- o poetică a existenţei şi a cunoaşterii;
- confruntarea dintre creator şi gânditor;
- reflecţia filosofică din substratul versurilor;
- redescoperirea şi reinterpretarea simbolurilor, a miturilor;
- ascunderea unei problematici grave sub masca unei atitudini marcate de ludic şi ironie;
- reprezentarea abstracţiilor în formă concretă;
- ambigutatea limbajului poetic, împinsă până la aparenţa de nonsens şi de absurd;
- subtilitatea metaforei;
- insolitul imaginilor artistice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu