Moara cu noroc Caracterizarea personajelor
In nuvela, accentul nu cade pe actul povestirii, ci pe complexitatea
personajelor. Fiind o nuvela psihologica , in Moara cu noroc de Ioan
Slavici conflictul central este cel moral-psihologic , conflict
interior al personajului principal, iar in caracterizarea
personajelor se utilizeaza tehnici de invetigatie psihologica.
Ghita este cel mai
complex personaj din nuvelistica lui Slavici , al carui destin
ilustreaza consecintele nefaste ale setei de inavutire. Complexitatea
si „capacitatea de a ne surprinde in mod convingator”fac din
Ghita un personaj „rotund”.
Personajul
evolueazade la tipicitate, sub determinare sociala , la
individualizare ,sub determinare psihologica si morala. El parcurge
un traseu sinuos al dezumanizarii , cu framantari sufletesti si
ezitari. Ezita intre cele doua cai sombolizate de Ana ( valorile
familiei, iubirea , linistea colibei ) si Lica ( bogatia, atractia
malefica a banilor) sau in terminologie romantica: ingerul si
demonul. Se arata slab in fata tentatiilor si sfarseste tragic.
Lica ramane egal cu
sine un om rau si primejdios. In schimb, Ana sufera transformari
interioare , care ii ofera scriitorului posibilitatea unei fine
analize a psihologiei feminine.
Personajul secundar
, jandarmul Pintea urmareste pedepsirea lui Lica pe cai legale, motiv
pentru care se asociaza cu Ghita.
Batrana si copiii ,
personaje episodice, supravietuiesc incendiului de la Moara cu noroc
pentru ca sunt singurile fiinte morale si inocente.
Naratorul obiectiv
isi lasa personajele sa-si dezvaluie trasaturile in momente de
incordare, consemnandu-le gesturile, limbajul, prezentand relatiile
dintre ele (caracterizare indirecta). De asemenea realizeaza portrete
sugestive ( caracterizare directa ); detaliile dizice releva
trasaturi morale sau statutul social.
Ghita traieste o
drama psihologica concretizata prin trei pierderi: increderea in sine
, increderea celorlalti in el si increderea Anei, sotia lui, in el.
Ghita este capul familiei pe care incearca sa o conduca spre
bunastare. atata timp cat se dovedeste un om de actiune, mobil, cu
initiativa, lucrurile merg bine. Carciuma aduce profit , iar familia
traieste in armonie. Bun meserias, om harnic, bland si cumsecade ,
Ghita doreste sa agoniseasca atatia bani cat sa-si angajeze vreo zece
calfe carora sa le poata da de carpit cizmele oamenilor.
Aparitia lui Lica
Samadaul la Moara cu noroc tulbura echilibrul familiei, dar si pe
cel interior, al lui Ghita. Cu toate ca isi da seama ca Lica
reprezinta un pericol pentru el si familia lui , nu se poate sustrage
ispitei malefice pe care acesta o exercita asupra lui.
Din momentul
aparitiei lui Lica , incepe procesul iremediabil de instrainare a lui
Ghita fata de familie. Gesturile, gandurile , faptele personajului
tradeaz conflictul interior si se constituie intr-o magistrala
caracterizare indirecta. La un moment dat, Ghita ajunge sa regrete
faptul ca are familie si copii.
Ghita este
caracterizat in mod direct de Lica. Acesta isi da seama ca Ghita e un
om de nadejde si chiar ii spune acest lucru: „tu esti om, Ghita.”
Totusi Samadaului nu-i convine un om pe care sa nu-l tina de frica si
de aceea treptat distruge imaginea celorlalti despre carciumar ca om
onest si cinstit. Astfel Ghita se trezeste implicat fara voie in
jefuirea arendasului si in uciderea unei femei.
Ghita ajunge la
ultima treapta a degradarii morale in momentul in care, orbit de
furie si dispus sa faca orice pentru a se razbuna pe Lica, isi arunca
sotia , la sarbatorile Pastelui , drept momeala, in bratele
Samadaului. Spera pana in ultimul moment ca se va produce o minune si
ca Ana va rezista influentei malefice a samadaului. Dezgustata insa
de lasitatea lui Ghita care se instrainase de ea si de familie,
intr-un gest de razbunare, Ana i se daruieste lui Lica , deoarece in
ciuda nelegiuirilor comise, Lica e ”om”, pe cand Ghita „nu e
decat muiere imbracata in haine barbatesti”.
Ghita depaseste
limita normala a unui om care aspira spre o fireasca satisfactie
materiala si sociala. Patima pentru bani si fascinatia diabolica a
personalitatii Samadaului il determina sa ajunga pe ultima treapta a
degradarii morale. Sfarsitul lui si al celor care il inconjoara este
in mod inevitabil tragic.
Si Ana are un
destin tragic, cu toate ca ea intruchipeaza in familie duiosia ,
inocenta.
Portretul ei fizic
este realizat in mod direct de catre narator prin intermediul unor
adjective cu valoare de epitet: „ana era frageda si subtirica”.
Protejata de mama si apoi de sot, Ana traieste ca intr-un clopot de
sticla, de aceea la aparitia lui Lica ea se cutremura.
Totusi da dovada de
inteligenta si de intuitie , atunci cand incearca sa-l apere pe Ghita
de influenta lui Lica.
Caracterizarea
indirecta se constituie treptat din gesturile, faptele si gandurile
personajului. Ana se simte tot ma parasita de Ghita, incearca sa-l
ajute, sa-i patrunda in ganduri, dar acesta se instraineaza de ea si
o arunca treptat in bratele lui Lica , indemnand-o mai intai sa se
joace cu el, ca „doar n-o sa-i ia ceva din frumusete”.
Este adanc jignita
de lipsa de incredere pe care i-o arata Ghita si , sperand ca ii va
stani gelozia , incepe sa-i acorde din ce in ce mai multa atentie lui
Lica.
Dezgustata de
lasitatea sotului care o lasa singura cu Lica si pleaca la Ineu, Ana
i se daruieste lui Lica intr-un gest de razbunare disperata.
Dispretul profund pe care-l simte pentru Ghita reiese din declaratia
care i-o face lui Lica: „tu esti om, Lica, iar Ghita nu e ecat
muiere in haine barbatesti”.
In mod inevitabil ,
Ana sfarseste tragic injunghiata de Ghita, caruia ii striga cu
disperare ca nu vrea sa moara.
Prin
particularitatile de realizare a personajelor din nuvela Moara cu
noroc , prozatorl dovedeste finete in observarea miscarii psihologice
, in detectarea zonelor obscure ale psihicului uman.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu