ION
de
Ion Rebreanu
“Eseu
despre relatiile dintre doua personaje ale unui text narativ studiat”
Constructie epica in
proza,de mare intindere,cu o actiune complexa la care participa un
numar mare de personaje,supuse unor conflicte puternice,romanul isi
gaseste exprimarea plenara odata cu realismul.Creator al romanului
realist modern in literatura romana,L.Rebreanu se dezice de realismul
care “copia sincer,fidel si fotografic”lumea si cere ca romanul
sa se indrepte spre un “realism al esentelor”.
Roman
de tip obiectiv,Ion dezvaluie o tema care l-a preocupat pe scriitor
de-a lungul intregii sale creatii:problematica pamantului,privita din
perspectiva relatiei organice a taranului ardelean cu glia si a
iubirii patimase pentru delnita sa.Tema aceasta generala este dublata
de tema iubirii,fapt relevat chiar si de structurarea romanului in
doua mari parti:Glasul pamantului si Glasul iubirii.Actiunea complexa
a romanului este prezentata de un narator obiectiv,omniscient,care
infatiseaza enevimentele dintr-o perspectiva finalist,inlantuie logic
si causal,explicabil si,uneori,previzibil.Incipitul si
finalul,contruite pe motivul drumului,evidenteaza aspectul de corp
sferiod al romanului,care inchide in sine un bogat univers
rural,stratificat social si economic,dar si cultural.Prin tehnica
planurilor paralele si a contrapunctului,se prezinta viata taranimii
si a intelectualitatii satesti,dar si diverse momentele
esentiale(nunta Anei cu Ion,respective a Laurei cu Pintea)sau
conflicte puternice(Ion-George,invatatorul Herdelea-preotul Belciug).
Abordarea
personajelor ca tipologii este specifica realismului,care concepe
arta ca mimesis,urmarind prin aceasta generalizare tocmai o
reprezentare mai cuprinzatoare a vietii,oferindu-i cititorului iluzia
verosimilitatii si a verdicitatii.
Ion
este tipul generic al taranului roman,in speta al celui ardelean.Din
punct de vedere al categoriei morale,Ion este tipul
parvenitului,inrudit cu Julien Sorel,cu Dinu Paturica sau cu Tanase
Scatiu,cei fara scrupule morale,ce folosesc femeia ca mijloc de
parvenire.Titu este tipul micului aspirant rural la statutul de
intellectual,un idealist autoiluzionat,lipsit insa de forta necesara
pentru a-si pune in practica idealurile.
Destinul
celor doi tineri este ingemanat:au varste apropiate ,au copilarit
impreuna,s-au imprietenit,in ciuda apartenentei la clase sociale
diferite.Ion i se confeseaza domnisorului,cauria ii poarta respectul
cuvenit prin statului sau de fiu de invatatorului.Cand Ion se plange
ca Vasile Baciu nu se indupleca sa i-o de ape Ana de sotie,Titu
arunca o vorba in vant:trebuie sa-l silesti,moment in care lui Ion i
se pare ca in minte i s-a deschis deodata o dara luminoasa care ii
arata lamurit calea.
Parcursul scolar al
celor doua personaje este revelatoriu pentru profilul
caracterologic.In caracterizarea directa,facuta de autor intr-o
analepsa,se precizeaza ca Ion a fost cel mai iubit elev al
invatatorului Herdelea,care a insistat pe langa Glanetasu sa-si dea
fiul la scoala cea mai mare din Armandia,sa-l faca domn.Dupa doua
luni insa,Ion a refuzat sa se mai ducala scoala cea mare,motivand ca
ii erau mai dragi muncile campului,sa fie vesnic insotit cu pamantul.
Prin
acelasi procedeu este prezentat Titu,mandria familiei
Herdelea.Tanarul de douazeci si trei de ani,inalt,desirat,imberb
fusese,sub mana tatalui sau,un elev “eminent”,doar ca,la liceul
din Armandia,prin clasa a treia,a inceput sa simta ca e
persecutat.Trimis la liceul unguresc din Bistrita,sa rupa limba
stapanirii si apoi la liceul sasesc,Titu,ramane sa studieze acasa
ultimile doua clase liceale,din cauza taxelor scolare prea mari
pentru slabele puteri financiare ale invatatorului.
Cei
doi eroi dovedesc profiluri caracterologice diferite.Ion un flacau
ale carui calitati i-ar fi justificat o pozitie exceptionala in lumea
satului,este un marginalizat care se impotriveste cu toate
resorturile fiintei sale unei lumi rau alcatuite,in care nu poate sa
semnifice,pentru ca nu are avere,criteriu fundamental al valorii in
satul ardelenesc.Titu,erou pornit in viata pe o pozitie
privilegiata,comparativ cu Ion,este un mediocre care a cucerit insa
“Gloria” tinutului Armadiei.Tipologia personajelor se evidenteaza
in cateva scene semnificative pentru constructia eroilor,pentru
destinul lor si pentru rolul lor in opera.
Una
din scenele cele mai semnificativa pentru intelegerea complexitatii
psihologice a lui Ion este sarutarea pamantului,care se constituie si
in sursa de inspiratie pentru roman.Scena are asupra cititorului un
impact similar celui produs in realitate asupra scriitorului.Stapan
al tuturor pamanturilor,Ion se simte un urias la picioarelor,Ion se
simte un urias la picioarele caruia se zbate un balaur.Ingenunchiat
in gestul mistic al sarutarii pamantului,Ion simte fiorull rece,iar
lutul ii tintuieste picioarele si ii imbraca mainile cu niste manusi
de doliu.
Evolutia
lui Titu Herdelea este sintetizata in penultimul capitol al
romanului,in scrisoarea pe care le-o trimite parintilor sai,la doua
saptamani dupa plecarea la Bucuresti.Intalnim acum un tanar maturizat
de suferinta dorului de Ardeal,constient de misiunea sa de
ziarist,impresionat de evenimentele traite la Sibiu in timpul
calatoriei.Un detaliu semnificativ pentru separarea celor doua
destine este oferit in aceeasi scnea a lecturii scrisorii.Vestea
mortii lui Ion nu I se comunica lui Titu,fiind amanita,cu speranta ca
vor cuprinde in scrisoare si informatii despre posibila nunta a lui
Ghighitei cu Zagreanu.
Cele
doua personaje prezentate au destine impresionante:unul se frange
violent,celalalt continua,minor dar ascendant,provocand cititorului
intrebari cu privire la rostul existentei,la legitimitatea
societatii,la sensul patimilor omenesti.Adevarat creator de oameni si
viata,Liviu Rebreanu gaseste resorturi mereu noi ale actiunii
personajelor,le dezvaluie motivatiile si le conduce prin universal
fictional,lasand cititorului impresia maximei verosimilitati.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu