Mihai
Eminescu, Dorinţa
─ romantismul
unui text poetic studiat ─
Curent al
subiectivităţii, emoţiei şi fanteziei creatoare, romantismul
se afirmă în plan european în prima jumătate a
secolului al XIX-lea, ca reacţie la pretenţiile raţionaliste şi
sobrietatea clasicismului. După clasificarea lui Virgil Nemoianu din
Îmblânzirea romantismului,
acest curent cunoaşte două faze de evoluţie, romantismul înalt
(High romanticism),
1790 – 1815 şi romantismul de tip Biedermeier (Biedermeier
romanticism), 1815 – 1848.
Romantismul românesc cunoaşte ca reprezentant al romantismului
înalt pe
Mihai Eminescu,
al cărui lirism se caracterizează în acest sens prin simţ
cosmic, vizionarism, radicalism ideologic, integrarea contrariilor,
intensitate pasională.
Reprezentativă
pentru dimensiunea romantică a creaţiei eminesciene este poezia
Dorinţa,
idilă în
care ,,visul ferice de iubire” este proiectat pe fundalul unei
naturi feerice, edenice. De altfel, această perspectivă asupra
naturii, văzută ca ,,état d’âme”, este proprie
romantismului şi se regăseşte în toate poeziile eminesciene
pe tema iubirii şi a naturii. Când poetul visează la o iubire
ideală, construind o utopie a iubirii împlinite, natura
descrisă este luxuriantă, de un cromatism puternic, caldă, intimă
(ca în Lacul,
Crăiasa din poveşti,
Povestea codrului,
Floare albastră,
Atât de fragedă…,
Dorinţa
ş. a.); dimpotrivă, nostalgia unei iubiri trecute, puternic
regretate este proiectată pe fundalul unui peisaj cenuşiu, sumar
schiţat (ca în Pe aceeaşi
ulicioară, Pe
lângă plopii
fără soţ, Singurătate,
De câte ori, iubito…,
Şi dacă…).
Poezia
Dorinţa,
publicată în ,,Convorbiri literare” la 1 septembrie 1876,
aparţine primei etape a lirismului eminescian; sub influenţa
romantismului, poetul introduce în structura poemului un
element specific noii sensibilităţi literare: proiecţia realităţii
imediate în vis. Din acest punct de vedere, titlul
este sugestiv, comunicând cititorului ideea de bază a
textului, referitoare la aşezarea poveştii de iubire descrise sub
semnul idealului, prin asociere cu o stare sufletească marcată de
nerăbdare, de dorinţă arzătoare.
De-a lungul
celor 6 strofe,
imaginea iubirii este proiectată într-un cadru de basm,
sugerând legătura dintre natura înconjurătoare şi
starea de spirit a celor doi îndrăgostiţi. Armonia cuplului
intră în rezonanţă cu armonia întregii naturi.
În
succesiunea lor, cele 3 tablouri
poetice sunt realizate cu o mare precizie a desenului. Primul
tablou, corespunzând primei
strofe, reprezintă chemarea în codru adresată de poet iubitei
ideale:
Vino-n
codru la izvorul
Care
tremură pe prund,
Unde
prispa cea de brazde
Crengi
plecate o ascund.
Caracterul
descriptiv al acestei prime secvenţe este dat de numărul mare de
substantive, în comparaţie cu numărul restrâns al
verbelor. Adresarea directă, imperativă, din incipit trădează
intimitate, dar şi dorul nemărginit al poetului îndrăgostit.
Imaginea codrului este realizată prin trei repere particulare,
create prin figuri de stil diferite: ,,izvorul care tremură pe
prund” (personificare), ,,prispa cea de brazde” (metaforă) şi
,,crengile plecate” (epitet, metonimie1).
Cu ajutorul lor, poetul sugerează imaginea feerică a cadrului
fizic, familiar, protector al celor doi îndrăgostiţi.
Al
doilea tablou,
corespunzând strofelor 2 – 4, evidenţiază scenariul de
dragoste imaginat de poet a se derula în mijlocul acestei
naturi edenice, precum şi portretul idealizat al iubitei.
Gesturile
care compun acest scenariu imaginar sunt redate cu ajutorul unor
verbe de mişcare precum: să alergi, să cazi, să ridic, să
desprind, or să-ţi cadă, şedea-vei; modul conjunctiv prezent,
indicativul viitor popular şi viitorul formă inversată se asociază
aici cu sugestia unei tensiuni emoţionale ce dublează aşteptarea
şi dorinţa concretizării visului. Succesiunea verbelor accentuează
dinamismul acestui tablou, trădând dorinţa reciprocă a
revederii (mai ales că subiectul acestor verbe este iubita).
Repetiţia ,,singuri – singurei”, expresie a voluptăţii
izolării cuplului de restul universului (solitudinea în doi),
sugerează refacerea de către cei doi a cuplului adamic.
Gesturile
de tandreţe dintre cei doi îndrăgostiţi sunt o consecinţă
firească a secvenţei anterioare, reprezentând aspiraţia
împlinirii prin iniţierea în tainele iubirii:
Fruntea
albă-n părul galben
Pe-al meu
braţ încet s-o culci
Lăsând
pradă gurii mele
Ale tale
buze dulci…
Eminescu
configurează cu multă sensibilitate un portret unic al unei iubite
ideale, impresionant prin fineţea şi
totodată siguranţa liniilor. Epitetele cromatice selectate din
sfera purităţii (,,fruntea albă”) şi a luminozităţii (,,părul
galben”) conturează un portret pe cât de simplu, pe atât
de strălucitor al fiinţei iubite, prototip de frumuseţe feminină,
ce pare astfel desprinsă dintr-un spaţiu ideal, abstractizat prin
puterea minţii poetului. Jocul realitate – iluzie este sugerat şi
prin motivul vălului: ,,Să-ţi desprind din creştet vălul/ Să-l
ridic de pe obraz”. La proiecţia în plan ideal a acestui
portret contribuie şi motivul florilor de tei, cu dublă recurenţă
în poezie (apare şi în ultima strofă), imagine
sinestezică (olfactivă şi vizuală) asociată la Eminescu
transcendenţei, sacralităţii. Emoţia, starea de fericire a
îndrăgostiţilor se transmite întregii naturi: ,,Iar în
păr înfiorate/ Or să-ţi cadă flori de tei”.
În
ultimele două strofe (ultimul tablou),
poetul valorifică semnificaţiile motivului romantic al reveriei,
concretizat în ipostazele somnului şi visului. Aspirând
la contopirea deplină cu veşnicia naturii, fiinţa trecătoare a
omului caută o cale de acces spre eternitate:
Vom visa
un vis ferice,
Îngâna-ne-vor
c-un cânt
Singuratece
izvoare,
Blânda
batere de vânt;
Adormind
de armonia
Codrului
bătut de gânduri,
Flori de
tei deasupra noastră
Or să
cadă rânduri-rânduri.
Maternă şi
ocrotitoare, natura pare a participa afectiv la povestea de dragoste
la care asistă. Elementele reţinute de poet: ,,cântecul”
izvorului, ,,blânda batere de vânt”, ,,armonia codrului
bătut de gânduri” conferă naturii o notă umană,
meditativă. Codrul este personificat, după modelul literaturii
folclorice, în spiritul romantismului. Căderea florilor de tei
peste somnul celor doi îndrăgostiţi reprezintă
binecuvântarea naturii pentru visul lor de fericire. Starea de
abandonare completă în somn şi vis, de contopire cu
elementele esenţiale ale vegetalului reprezintă consecinţa celei
mai concentrate reverii de dragoste eminesciene. Reveria reprezintă
împlinirea în imaginaţie a unei dorinţe, a dorinţei de
fericire în mijlocul naturii.
Măsură
a unei subiectivităţi geniale prin forţa inepuizabilă de
exploatare a expresivităţii cuvintelor, figurile
de stil folosite în acest mic
poem de dragoste susţin echilibrul şi totodată expansiunea
stărilor sufleteşti proiectate într-un spaţiu natural
mirific, dominat de armonie: epitete, personificări, metafora,
repetiţia, inversiunea. Poetul foloseşte şi valenţele stilistice
ale unor mijloace gramaticale precum formele verbale (modul
conjunctiv, viitorul popular).
Versificaţia
poeziei respectă modelul folcloric,
ceea ce o apropie şi mai mult de romantism: rima încrucişată,
ritmul trohaic şi măsura de 7-8 silabe conferă versurilor o
tonalitate solemnă, ceremonioasă, în deplin acord cu măreţia
utopiei iubirii împlinite.
Prin
elemente precum: tema aspiraţiei spre o
iubire ideală, posibilă numai în mijlocul naturii, motive
literare specifice (visul, florile de tei, codrul), corespondenţa
natură – stare sufletească, subiectivitatea afirmată direct prin
verbe şi pronume la persoana Isg. şi procedeele artistice, precum
şi ecourile folclorice, Dorinţa
de Mihai Eminescu se dovedeşte a fi o expresie deplină a
romantismului ce l-a caracterizat plenar pe poetul-nepereche al
literaturii române.
1
metonimie (DEX): figură de stil care constă în
inversiunea voluntară a categoriilor logice ale întregului
prin parte, ale părţii prin întreg, ale cauzei prin efect,
ale abstractului prin concret, ale efectului prin cauză, ale
posesorului prin lucru posedat etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu