ION
de Liviu Rebreanu
“Eseu
despre un personaj dintr-un text narativ studiat,apartinand
realismului,plecand de la o afirmatie a lui Georg Lukacs”
Curent
literar dezvoltata in stransa legatura cu conditiile social-istorice
ale secolului al XIX-lea,realismul se impune ca termen pentru o noua
orientare estetica,definite ca expresie a banalitatii
cotidiene.Curentul se caracterizeaza prin reprezentarea veridical a
realitatii,prin absenta idealizarii personajelor si a circumstantelor
in care actioneaza acestea.Omul este prezentat ca un produs al
mediului social-istoric in care traieste si cu care este in
interdependenta.
Abordarea
personajelor ca tipologii este specifica realismului,care concepe
arta ca mimesis,urmarind prin aceasta generalizare tocmai o
reprezentare mai cuprinzatoare a vietii,oferindu-i cititorului iluzia
verosimilitatii si a verdicitatii.
Definit de Georg
Lukacs ca sinteza speciala care uneste ogranicul cu
individualul,personajul-tip dobandeste calitatea aceasta prin faptul
ca in el conflueaza momentele determinante din punct de vedere uman
si social ale unei perioade istorice.
Romanul
isi gaseste exprimarea plenara odata cu realismul.Creator al
romanului realist modern in literatura romana,Liviu Rebreanu se
dezice de realismul care “copia sincer,fidel si fotografic” lumea
si cere ca romanul sa se indrepte spre un “realism al esentelor”
.Formula aceasta isi gaseste expresia in romanul Ion,a carui
aparitie,in anul 1920,marcheaza un punct de cotitura pentru
literatura noastra.
Roman
de tip obiectiv,ion face parte dintr-o priectata trilogie pe tema
pamantului si a conditiei taranului,urmarita in toate complexitatea
ei.Primul roman,Ion,prezinta drama taranului ardelean,care traieste
intr-o societate pentru care pamantul este,mai mult decat un mijloc
de subexistenta,un criteriu al valorii individuale.Titlul romanului
este semnificativ pentru intentia autorului de a face din Ion tipul
generic al taranului ardelean,dar si de a sugera evolutia lui spre
atipic,ca personaj puternic individualizat.
Caracterul
de fresca social-istorica al romanului Ion a fost remarcat de toata
critica literara,care a vazut in el tezaurul unei experiente in care
se oglindesc o provincie si un popor.Roman tolstoian,Ion pune in
miscare o intreaga lume,cu problematica ei diversa.Prin sentimental
sau de intense iubire posesiva a pamantului,Ion se inscribe in
tiparul unui taran universal.
Mediul
social in care traieste Ion este fara indoiala,un factor
modelator,care exercita o presiune autoritara asupra
personajelor,observatie valabila pentru toata proza realista. Din
acest punct de vedere,flacaul repeat intr-o oarecare masura metoda
socrului sau si dobandeste averea prin casatorie.Asemanarile se
opresc aici,caci Vasile Baciu isi iubise nevasta,pe cand Ion face din
Ana o victima tragica a brutalitatii sale.
Personajul
eponim(care
da numele sau romanului)
al romanului apartine clasei taranilor saraci,care se confrunta cu
ierarhizarea valorilor umane pe baza averii.Incercarea disperata a
lui Ion de a dobandi pamant nu mai poate fi privita,in aceste
conditii,doar ca expresie a lacomiei,ci mai ales ca expresie a
dorintei de a scapa de eticheta injositoare de sarantoc,si de
umilinta de a repeat soarta tatalui sau,care se invarte pe langa cei
bogati ca un caine la usa bucatariei.Constientizand organizarea
sociala nedreapta,Ion intelege si ca toate calitatile sale nu sunt
suficiente pentru a-I schimba statului,asa ca trebuie sa gaseasca
parghiile de a se impune,ignorand atat sentimentele,cat si criteriul
moral.
Totusi,Ion
este un personaj realist cu o pshihologie bine individualizata,care
contrazice stereotipia de mechanism a vietii satului.In tot ceea ce
face Ion exista o exagerare,o incalcare a masurii,”un factor
irational”
care determina deplasarea tipicului spre atipic.Relatia personajului
cu mediul este magistral evidentiata inca din scena horei,prin
intermediul careia cititorului i se prezinta marile componente ale
universului fictional in care a pasit:timpul,spatiul,principalele
pesonaje.
Curtea
Todosiei,vaduva lui Maxim Oprea,este locul in care se aduna intreaga
comunitate rurala.Asezarea oamenilor indica o ierarhizare ferma si
relatii sociale precis delimitate.Primarul satului si chiaburii
alcatuiesc un grup care nu interfereaza cu cel al taranilor
mijlocaasi,asezati pe prispa.Sarantocii,ca Alexandru Glanetasu ,dau
tarcoale acestei lumi,dar nu indraznesc sa se apropie prea
mult.Preotul si familia invatatorului Herdelea onoreaza cu prezenta
petrecerea poporului,dar nu participa efectiv la ea,ci pastreaza
distanta.Din toti participantii care participa la hora,se detaseaza o
pereche de personaje antoganice:Ion si George Bulbuc.Autoritatea
taranului sarac in fata celui bogat este pusa in evidenta de faptul
ca lautarii asculta de Ion,desi sunt platiti de G.Bulbac.Conflictul
lor se finalizeaza cu bataia de la carciuma,in care invingatorul este
Ion,scena construita simetric cu cea din finalul romanului,cand
George il rapune pe rivalul sau ,cu sapa.
Scena care
evidenteaza prezenta „factorului irational” este cea care explica
chiar geneza romanului :sarutarea pamantului.Stapan al tuturor
pamanturilor,Ion se simte un urias la picioarele caruia se zbate un
balaur.Ingenuncheat in gestul mistic al sarutarii pamantului,Ion
simte fiorul rece,iar lutul ii tintuieste picioarele si ii imbraca
mainile cu niste manusi de doliu.In secventa epica imediata urmatoare
se petrece un eveniment crucial pentru destinul personajului.Cand Ion
afla ca Florica se marita cu George,se simte ca si cum cineva i-ar fi
luat cea mai buna delnita de pamant.Din acest moment se poate vorbi
despre Ion ca despre un posedat al posesiunii,a carui fixatie
maniacala provoaca turbulente.Pamantul si iubirea ii vorbesc la un
moment dat cu acelasi glas,nu mai au voci distincte,iar polifonia
aceasta precipita drumul eroului spre moarte.
Chiar daca,de-a
lungul timpului,romanul a dovedit ca nu emana spontan numai din
realitatea sociala si istorica,se pot stabili analogii intre
structurile sociale ale unei epoci si formula romaneasca preferata
in respectiva faza istorica.Afirmatiile lui Georg Lukacs sunt
sustinute de romanul-Ion –fresca a unei lumi omogene,in care morala
colectivitatii triumfa asupra moralei individului care i se
opune.Acest individ este,pe de o parte,membru al acestei
comunitati,pe care o reprezinta tipologic,si pe de alta parte,o
individualitate in care se oglindesc mai puternic tensiunile sociale
si umane ale timpului sau.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu