Marin
Preda, Moromeţii –
tema şi viziunea despre lume
Scriitor
care apără condiţia literaturii realiste, Marin Preda consideră
că, în afara unor noţiuni ca istorie,
adevăr, realitate, proza n-ar avea
niciun înţeles. O operă trebuie judecată în funcţie
de partea ei de adevăr şi o carte bună este aceea care transmite ,
într-o modalitate estetică acceptabilă, un adevăr social şi
psihologic. El însuşi cultivă o literatură inspirată din
realităţile contemporane, abordând teme morale sau
existenţiale într-un stil epic de mare densitate, care a
aşezat proza românească pe terenul solid al observaţiei
psihologice.
Ca şi în
cazul lui Rebreanu, romanul cel mai important al lui Marin Preda :
Moromeţii (vol.
I – 1955, vol. II – 1967) este anticipat şi pregătit de
nuvelele din volumul de debut Întâlnirea
din Pământuri(1948): Dimineaţă
de iarnă, O
adunare liniştită, În
ceaţă - prefigurează motive,
întâmplări, personaje din roman. Încă din aceste
nuvele se conturează obsesia fundamentală a creaţiei lui Marin
Preda, care este destinul ţăranului român.
Cele doua
volume ale romanului fac parte dintr-o tetralogie epică:
Moromeţii,I-
Marele
singuratic-Moromeţii,II-
Delirul.
ORIGINALITATEA
ROMANULUI constă în introducerea unui alt tip de ţăran,
diferit de personajele rurale existente în literatura noastră
(la I. Creangă, M. Sadoveanu sau L. Rebreanu): ţăranul-filosof,
capabil să mediteze la adevarata sa condiţie. Construit, conform
realismului, după un model real (tatăl autorului : Tudor Călăraşu),
Ilie Moromete este un contemplativ, destinul său fiind reprezentativ
pentru evoluţia întregii clase sociale pe care o reprezintă.
TEMA
romanului poate fi percepută la doua nivele:
a). o
temă concretă: povestea unei familii
de ţărani din Câmpia Dunării care cunoaşte de-a lungul unui
sfert de secol o adâncă şi simbolică destramare (roman-saga,
cronică de familie). Această temă este anticipată chiar de titlu.
N. Manolescu : ,,un roman al deruralizării satului”, o frescă a
vieţii rurale dinaintea şi de după cel de-Al Doilea Război
Mondial.
b). o
temă cosmică (cu implicaţii
filosofice, existenţialiste), care nuanţează tema socială:
relaţia individ – istorie, sugerată de incipitul romanului: ,,În
Câmpia Dunării, cu câţiva ani înaintea celui
de-al doilea război mondial, se pare că timpul era foarte răbdător
cu oamenii; viaţa se scurgea fără conflicte mari.”
Fraza din
incipit trebuie corelată cu finalul romanului , acesta având,
în spiritul realismului, structură simetrică: ,,…timpul nu
mai avea răbdare”. Imaginea timpului se modifică, acesta devenind
necruţător şi intolerant. Istoria va produce în sânul
ţărănimii schimbări fulgerătoare, care pun în cumpănă
însuşi destinul ei milenar. Criticul Eugen Simion consideră
drept temă centrală ,,libertatea
morală în luptă cu fatalităţile istoriei”.
Primul
volum este structurat pe trei părti, cu o acţiune concentrată,
care se desfăşoară pe parcursul verii, cu trei ani înaintea
izbucnirii celui de-al doilea război mondial. Prima parte, de
sâmbătă seara până duminică noaptea, conţine scene
care ilustrează monografic viaţa rurală. Partea a doua se
derulează pe parcursul a două săptămâni, începând
cu plecarea lui Achim cu oile, la Bucureşti. Partea a treia, de la
seceriş până la sfârşitul verii, se încheie cu
fuga feciorilor.
SUBIECTUL
primului volum urmăreşte destrămarea familiei Moromete, alcătuită
din: Ilie şi Catrina Moromete, ambii la a doua căsătorie, fiii mai
mari, Nilă, Achim şi Paraschiv (copiii lui Ilie Moromete din prima
căsătorie), şi copiii comuni, Tita, Ilinca şi mezinul Niculaie.
Averea familiei Moromete constă în două loturi de pământ,
pe care Moromete se străduieşte să le păstreze intacte, pentru a
le transmite astfel copiilor. În
acest scop, refuză să-i vândă lui Tudor Bălosu locul din
spatele casei, taie şi vinde salcâmul, nu-l dă pe Niculaie la
şcoală, se împrumută la primarul satului, Aristide, amână
la nesfârşit plata fonciirii
şi se gândeşte să-i trimită pe fiii mai mari la Bucureşti
cu oile pentru a comercializa laptele şi a se întoarce astfel
cu bani. Instigaţi însă de Guica, mătuşa lor, care ar fi
dorit ca după moartea primei soţii a lui Ilie Moromete acesta să o
lase să se ocupe de gospodărie şi de creşterea nepoţilor, cei
trei fii mai mari pun la cale să fugă cu oile. Tatăl află de la
Scămosu de acest plan al copiilor şi, într-o scenă de un
dramatism extrem, îi bate cu parul pentru a-i determina să
renunţe. Gestul are însă efectul invers scontat: Nilă şi
Paraschiv se îndârjesc şi mai mult în hotărârea
lor şi fug cu caii şi cu banii strânşi de fete după Achim,
la Bucureşti.
Pe lângă
familia Moromete, primul volum urmăreşte şi destinele altor
familii: Boţoghină, Ţugurlan, Bălosu (cuplul Birică – Polina).
COMPOZIŢIA
primului volum utilizează tehnica
decupajului şi accelerarea gradată a
timpului naraţiunii. Adept al viziunii realiste, scriitorul
decupează din viaţa ţăranilor scene de o mare simplitate,
adevărate documente de viaţă ţărănească, dar intenţia lui nu
este de natură etnografică. Scene precum : cina unei familii de
ţărani, tăierea unui salcâm, spălarea picioarelor de
Rusalii, jocul căluşarilor, instrucţia premilitară, secerişul,
întâlnirile nocturne ale tinerilor ţărani, jocul
copiilor pe câmp cu bobicul, serbarea şcolară sau întâlnirile
duminicale ale ţăranilor în poiana fierăriei lui Iocan
constituie elemente ale unei realităţi exterioare pe fundalul
căreia evoluează drama interioară a personajelor.
Scena cinei
Moromeţilor are valoare antologică, dar,
din punct de vedere narativ, în cadrul ei sunt dezvăluite
relaţiile conflictuale din interiorul familiei. Ov. Crohmălniceanu
consideră această scenă ,,prima schiţă a psihologiei
Moromeţilor”. Locul ocupat de fiecare membru al familiei în
jurul măsuţei joase şi rotunde este simbolic pentru evoluţia
ulterioară a acestor relaţii. Astfel, Ilie Moromete stă ,,parcă
deasupra tuturor”, pe pragul celei de-a doua odăi, ocupând
şi la nivelul familiei locul tradiţional al tatălui, cel de pater
familias. Catrina Moromete ocupă locul
obişnuit al gospodinei, lângă vatră. Fiii mai mari şi
fetele stau de o parte şi de alta a mesei, expresie a relaţiilor
tensionate dintre ei. Nilă, Achim şi Paraschiv sunt orientaţi
,,spre partea dinafară a tindei, ca şi când ar fi fost gata
în orice clipă să se scoale şi să plece afară”; această
poziţie centrifugă le trădează intenţiile de părăsire a
familiei şi a satului natal. Niculaie ocupă locul cel mai
neînsemnat la masă, dar şi în familie. Toţi tac şi
mănâncă în linişte, dar sub această aparenţă se
ghiceşte slăbiciunea liantului care uneşte familia.
Altă scenă
simbolică este tăierea salcâmului. Ea se desfăşoară într-o
dimineaţă de sâmbătă, pe fundalul semnificativ al bocetelor
care se aud din cimitir. Salcâmul este doborât de
Moromete cu ajutorul lui Nilă, şi fără el gospodăria Moromeţilor
rămâne deodată pustie, modestă. Loviturile de topor sunt
ascultate cu spaimă, ca nişte lovituri ale destinului. Eugen Simion
acordă salcâmului o valoare simbolică, arborele ar putea
reprezenta unitatea familiei Moromeţilor. Prăbuşirea lui anunţă
un sfârşit, o destrămare în lumea Moromeţilor; odată
cu tăierea lui începe şi declinul
familiei. Salcâmul este ,,un personaj ca oricare altul şi,
dacă apropierea nu scandalizează, am putea spune că salcâmul
în discuţie este dublul vegetal al lui Moromete. Destinul
unuia este anticipat de destinul celuilalt”. (Eugen Simion,
Scriitori români de azi)
Adunarea
duminicală din poiana fierăriei lui Iocan reprezintă o altă scenă
cu valoare antologică. Ţăranii lui Marin Preda participă la
aceste adunări ,,cu solemnitatea cu care
spiritele credincioase vin la biserică”
(E. Simion). Ei vin
îmbrăcaţi cu straie curate, trec pe la frizer, se pregătesc
în mod deosebit pentru aceste întâlniri.
Moromete şi
Cocoşilă domină cu verva lor discuţiile politice, lăsând
să se întrevadă o inteligenţă spontană şi colorată.
Autoritatea lui Ilie Moromete e recunoscută printre ceilalţi
ţărani, dovadă că discuţiile nu încep fără el. E. Simion
compară aceste întruniri cu un adevărat ,,banchet spiritual”.
PERSONAJUL
central al primului volum, Ilie Moromete, are caracter exponenţial,
fiind puternic ancorat în istorie,
realism, adevăr. Evoluţia sa exprimă în plan simbolic
traiectoria tragică a unei întregi clase sociale, ţărănimea,
sortită dispariţiei de către un regim politic absurd şi
totalitarist.
Romanul
evoluează din perspectiva unui narator obiectiv (focalizare zero şi
viziune ,,din spate”), care relatează într-un stil natural,
precis, marcat de oralitate, lipsa podoabelor, ironie şi îmbinarea
stilului direct cu cel indirect şi cu stilul indirect liber.
Perspectiva narativă alternează uneori de la acest narator tutelar
la cea a unor personaje – reflectori, cum ar fi Ilie Moromete sau
Niculaie. Efectul este cel de limitare a omniscienţei. Viziunea
scenică, dialogul, vorbirea aluzivă, textul şi subtextul ironic,
parafraza neologistică, micro-eseul analitic, pauzele şi
diferenţele de ritm, simţul comic şi tragic, vocaţia narativă
sunt principalele trăsături ale stilului scriitorului realist în
Moromeţii.
Aşezat în
descendenţa atât de bogată a literaturii române de
inspiraţie rurală, romanul Moromeţii
aduce elemente de o netă originalitate, dând prozei ţărăneşti
o dimensiune psihologică profundă şi consolidând definitiv
orientarea realistă.
a).
un plan exterior:
alcătuit din înlănţuirea scenelor
reprezentative pentru viaţa satului românesc, în general
(cina,
tăierea salcâmului, întâlnirile duminicale din
poiana
fierăriei lui Iocan), selectate prin tehnica
decupajului
-acest plan constituie fundalul pentru:
Romanul Moromeţii
evoluează pe 2 planuri:
b).
un plan interior,
pe care se situează drama familiei
Moromete
(cauzată de lipsa de comunicare între membri).
Este un
plan simbolic, reprezintă de fapt destrămarea
clasei
ţărăneşti, ca urmare a impactului unei istorii
potrivnice: regimul comunist, ce urmărea deruralizarea
vieţii
satului românesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu