ION
de
Liviu Rebreanu “Eseu
despre conditia taranului reflectata intr-un text narativ studiat”
Curent
literar dezvoltata in stransa legatura cu conditiile social-istorice
ale secolului al XIX-lea,realismul se impune ca termen pentru o noua
orientare estetica,definite ca expresie a banalitatii
cotidiene.Curentul se caracterizeaza prin reprezentarea veridical a
realitatii,prin absenta idealizarii personajelor si a circumstantelor
in care actioneaza acestea.Intr-o tara in care civilizatia
traditional,arhaica a dominat secole de-a randul,figura taranului a
reprezentat o sursa de inspiratie majora.Ioan Slavici,Mihail
Sadoveanu,Liviu Rebreanu,Marin Preda sunt scriitorii care ofera
reperele unei traditii solide in evolutia prozei romanesti de
inspiratie rurala.
Constructia
epica in proza,de mare intindere,cu o actiune complexa la care
participa un numar mare de personaje,supuse unor conflicte
puternice,romanul isi gaseste exprimarea plenara odata cu
realismul.Creator al romanului realist modern in literature
romana,L.Rebreanu se dezice de realismul care copia sincer,fidel si
filosofic lumea sic ere ca romanul sa se indrepte spre un “realism
al existentelor”.
Roman
de tip obiectiv,Ion face parte dintr-o proiectata trilogie pe tema
pamantului si a conditiei taranului,urmarita in toata complexitatea
ei.Primul roman,Ion,prezinta drama taranului ardelean,care traieste
intr-o societate pentru care pamantul e,mai mult decat un mijloc de
subrezistenta,un criteriu al valorii individuale.Titlul romanului
este semnificativ pentru intentia autorului de a face din Ion tipul
generic al taranului ardelean,dar si de a sugera evolutia lui spre
atipic,ca personaj puternic individualizat.Abordarea personajelor ca
tipologii este specifica realismului,care concepe arta ca
mimesis,urmarind prin aceasta generalizare tocmai o reprezentare mai
cuprinzatoare a vietii,oferindu-i cititorului iluzia verosimilitatii
si a verdicitatii.
Drama
lui Ion se desfasoara intre doi poli evidentiati inca de la nivelul
structurii romanului.Glasul pamantului si Glasul iubirii sunt
“vocile” interioare care motiveaza actiunile personajului.Cele
treisprezece capitol ale romanului urmaresc odiseea personajului in
lumea nedrept alcatuita,care il oblige sa reediteze soarta umilitoare
a tatalui sau sis a stea ca un caine la usa bucatariei celor
bogati.Dorinta de a avea pamant intra in contradictie cu
iubirea,conflict enuntat inca din scena horei,cand o joaca pe Ana,dar
priveste cu dor la Florica.
Patimile
lui Ion ridica o intreaga lume impotriva lui,astfel ca nu se
confrunta doar cu socrul care nu l-a dorit si care l-a umilit in fata
satului si cu preotul Belciug,are l-a rusinat in biserica,ci si cu
Simion Lungu,caruia i-a taiat o brazda de pamant,cu invatatorul
Herdelea,care l-a ajutat,dar pe care l-a tradat,extinzand conflictele
– in cercul cel mai indepartat al relatiilor sociale – pana la
disensiunile cu autoritatile.
Incipitul
si finalul,constituite pe motivul drumului,evidenteaza aspectul de
corp sferoid al romanului,care inchide in sine un bogat univers
rural,strasificat social si economic (saraci-bogati),dar si
cultural(tarani-intelectualitatea satului).Simetria intre incipit si
final pare sa-I sugereze cititorului ideea ca zbaterile au valoare
nula,caci sfarsitul ajunge aproape intotdeaua sa se confunde cu
inceputul.
Personajul
eponim(care
da numele sau romanului)
al romanului apartine clasei taranilor saraci,care se confrunta cu
ierarhizarea valorilor umane pe baza averii.Incercarea disperata a
lui Ion de a dobandi pamant nu mai poate fi privita,in aceste
conditii,doar ca expresie a lacomiei,ci mai ales ca expresie a
dorintei de a scapa de eticheta injositoare de sarantoc,si de
umilinta de a repeat soarta tatalui sau,care se invarte pe langa cei
bogati ca un caine la usa bucatariei.Constientizand organizarea
sociala nedreapta,Ion intelege si ca toate calitatile sale nu sunt
suficiente pentru a-I schimba statului,asa ca trebuie sa gaseasca
parghiile de a se impune,ignorand atat sentimentele,cat si criteriul
moral.
Mediul
social in care traieste Ion,este fara indoiala un factor
modelator,care exercita o presiune autoritara asupra
personajului,observatie valabila pentru toata proza realista.Din
acest punct de vedere,flacaul repeat intr-o oarecare masura metoda
socrului sau si dobandeste averea prin casatorie.Asemanarile se
opresc aici,caci Vasile Baciu isi iubise nevasta,pe cand Ion face din
Ana o victima tragica a brutalitatii sale.
Totusi,Ion
este un personaj realist cu o pshihologie bine individualizata,care
contrazice stereotipia de mechanism a vietii satului.In tot ceea ce
face Ion exista o exagerare,o incalcare a masurii,”un factor
irational”
care determina deplasarea tipicului spre atipic.Relatia personajului
cu mediul este magistral evidentiata inca din scena horei,prin
intermediul careia cititorului i se prezinta marile componente ale
universului fictional in care a pasit:timpul,spatiul,principalele
pesonaje.
Curtea
Todosiei,vaduva lui Maxim Oprea,este locul in care se aduna intreaga
comunitate rurala.Asezarea oamenilor indica o ierarhizare ferma si
relatii sociale precis delimitate.Primarul satului si chiaburii
alcatuiesc un grup care nu interfereaza cu cel al taranilor
mijlocaasi,asezati pe prispa.Sarantocii,ca Alexandru Glanetasu ,dau
tarcoale acestei lumi,dar nu indraznesc sa se apropie prea
mult.Preotul si familia invatatorului Herdelea onoreaza cu prezenta
petrecerea poporului,dar nu participa efectiv la ea,ci pastreaza
distanta.Din toti participantii care participa la hora,se detaseaza o
pereche de personaje antoganice:Ion si George Bulbuc.Autoritatea
taranului sarac in fata celui bogat este pusa in evidenta de faptul
ca lautarii asculta de Ion,desi sunt platiti de G.Bulbac.Conflictul
lor se finalizeaza cu bataia de la carciuma,in care invingatorul este
Ion,scena construita simetric cu cea din finalul romanului,cand
George il rapune pe rivalul sau ,cu sapa.
Scena
care evidenteaza prezenta „factorului irational” este cea care
explica chiar geneza romanului:
sarutarea pamantului.Stapan al tuturor pamanturilor,Ion se simte un
urias la picioarele caruia se zbate un balaur.Ingenuncheat in gestul
mistic al sarutarii pamantului,Ion simte fiorul rece,iar lutul ii
tintuieste picioarele si ii imbraca mainile cu niste manusi de
doliu.In secventa epica imediata urmatoare se petrece un eveniment
crucial pentru destinul personajului.Cand Ion afla ca Florica se
marita cu George,se simte ca si cum cineva i-ar fi luat cea mai buna
delnita de pamant.Din acest moment se poate vorbi despre Ion ca
despre un posedat al posesiunii,a carui fixatie maniacala provoaca
turbulente.Pamantul si iubirea ii vorbesc la un moment dat cu acelasi
glas,nu mai au voci distincte,iar polifonia aceasta precipita drumul
eroului spre moarte.
Conditia
taranului,ilustrata in romanul Ion,isi gaseste o replica peste timp
in romanul Morometii.Naturii primare,tumultoase,a lui Ion i se opune
cel din urma taran(Nicolae Manolescu),fire histrionica si
contemplativa,care nu mai lupta pentru a stapani spatiul,si pentru a
scapa de teroarea timpului.L.Rebreanu desfasoara in primul sau roman
o forta demiurgica nu numai pentru a infatisa cititorului o lume
supusa cauzalitatii,ci si un personaj a carui mecanica a existentei
scapa logicii perfecte,pentru ca inglobeaza factorul irational.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu