LACUSTRA
George Bacovia
Sensibilitate
unica intre poetii simbolisti romani si europeni, George Bacovia
a
marcat prin poeziile sale (cuprinse in volumul de debut- Plumb
(1916), precum si in alte volume: Cu
voi…,
Scantei
galbene,
Comedii
in fond,
Stante
burgheze)
o mutatie definitive moderna a liricii romanesti.
Receptatea
lui Bacovia a cunoscut o ascensiune spectaculoasa: considerat la
inceput un poet minor, al tristetilor provinciale, el a fost cu
timpul trecut in randul celor mai importanti poeti romani. Inca de la
primul volum, George Bacovia isi afirma o fizionomie distincta,
conturand in poezia autohtona un univers lyric original, caracterizat
printr-o coplesitoare dezolare.
Reunind
teme, motive si procedee artistice specifice intregii lirici
bacoviene, poezia Lacustra
a aparut initial in revista “Viata noua” (nr. 1, 1903), fiind
republicata in volumul de debut.
Titlul
poeziei
este semnificativ, “lacustra” impunandu-se ca symbol central al
textului poetic, in acceptie simbolista. In sens denotative, lacustra
denumeste o locuinta pea pa, specifica erei primitive, construita pe
piloni si legata de un pod uscat. Podul se ridica noaptea pentru a
evita pericolul lumii exterioare. Sensurile connotative ale
termenului se refera la nesiguranta, amenintare, izolare. La nivel
symbolic, prin ideile poetice transmise de textul lyric se va
stabili, in maniera simbolista, o corespondenta originala intre
“lacustra” si conditia poetului, a artistului condamnat sa
traiasca intr-o lume nesigura, lipsita de orizont spiritual.
Acoperind
astfel tema
conditiei artistului-victima a propriei lumi, poezia Lacustra
poate fi citita ca arta poetica, alaturi de alte texte bacoviene
avand rol de crez artistic (Plumb,
Gri,
Sonet,
Nervi
de primavera).
Structural
textul poeziei Lacustra
este alcatuit din 4 catene, dintre care strofa-refren apare la
inceputul si la sfarsitul textului conferindu-I o inchidere perfecta.
Se modifica insa versul al doilea: noua sa forma ( “Tot tresarind,
tot asteptand…” ) , cu sens durative si repetitive, adduce in
ultima strofa o deschidere, sugerand nelinistea, asteptarea a ceva
nedefinit, deci misterios. Mecanismul sugestiei sta in folosirea
verbului “a astepta” fara complement: verb al tensiunii, al
starii orientate catre viitor. Faptul ca asteptarea e continua
sporeste si eternizeaza anxietatea.
Inaginarul
poetic se organizeaza in jurul a doua simboluri: ploaia-reprezentand
descompunerea materiei, disolutia eului, plansul ontologic, si
lacustra-
imagine simbolica a conditziei tragice a poetului.
In
prima strofa, obsesia pluviala e determinanta. Ploaia e perceputa
auditiv: “De-atatea nopti aud plouand / Aud material plangand”.
Locutiunea adjectivala “de-atatea (nopti)” subliniaza caracterul
obsesiv al ploii. Motivul noptii sugereaza nesiguranta, amenintare,
teama, sustinand tema centrala a textului.
Perceptia
ploii se petrece gradat, de la o reactie personala, in regim intim,
la inregistrarea unei reactii cosmice: “aud maria plangand”.
Versul al doilea se refera la “entitatea originara, situate dincolo
de lume si dincolo de om, din care deriva orice fiintare”
(V.Fanache).
Idea
singuratatii, afirmata direct ( “Sunt singur” ), prilejuieste
asocierea cu imaginea locuintelor lacustre, intoarcerea in timp, in
amistoric.
Starea
de nevroza, de iritare provocata in prima strofa de plansul materiei
se coreleaza cu spaima, cu frica din strofa a doua. Discomfortul
fizic ( “Si parka dorm pe scanduri ude / In spate ma izbeste-un
val” ) contureaza un univers de cosmar, sugerat de adverbul “parka”
si verbul “mi se pare” : “Tresar prin somn,si mi se pare / Ca
n-am tras podul de la mal”.
Angoasa
existentiala se acutizeaza in strofa atreia: “Vin gol istoric se
intinde / Pe-aceleasi vremuri ma prabusesc”. Intoarcerea in timpul
mitic, in “golul istoric” al inceputurilor lumii e o forma
sensibila de rezistenta la realitatea amenintatoare si sufocanta a
lumii in care este condamnat poetul sa traiasca, sa creeze “Pilotii
grei” care sa prabusesc pot fi ai finite poetului, sugestie
provocata si de simantismul verbului “simt”.
In
fata unei realitati tragice precum cea a popriei existente, eul liric
traieste sentimente precum exasperarea, nelinistea abstracta impinsa
pana la teroare, imprelite cu o resemnare ce vine din
constientizarea inutilitatii oricarei incercari de schimbare.
Verbele
la gerunziu, presarate de-a lungul intregii poezii ( “plouand” ,
“plangand” , “tresarind” , “asteptand” ) sugereaza
monotonia, prelungirea la infinit a starii de disperare, tristetea
cosmica. Folosirea repetata a verbului “aus” confera imaginii
poetice a ploii o dimensiune auditiva; plansul launtric devine
plansul intregului univers. Textul poetic dezvolta in acest sens un
intreg camp semantic al ploii, al apei ( “plouand” , “plangand”
, “ude” , “val” , “mal” ).
La
nivel morphologic se remarca abundenta verbelor la present: “aud”
, “sunt” , “ma duce” , “dorm” , “ma izbeste” ,
“tresar”, “mi se pare”, “se intinde” , “ma gasesc” ,
“simt” , “se prabusesc” – prezentul etern, ce
permanentizeaza starea de dezamagire a fiintei.
Sugestia plansului cosmic al
materiei este redata si la nivel prosodic, prin masura de 8 silabe,
ritmul iambic, rima in “-ind” ( in prima si ultima strofa ).
Mesajul existentialist al
poeziei e sustinut de nivelul abstract al exprimarii lirice,
remarcandu-se in acest sens putinatatea figurilor de stil (metafora
“aud material pangand” )
Dezvoltand
teme si motive simboliste precum: ploaia, plansul materiei, nevroza,
singuratatea, noaptea, haosul primordial, poezia Lacustra
se transforma intr-o elegie a conditiei tragice a individului, fiind
considerate “chintesenta a poeziei bacoviene” (G. Calinescu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu