Alexandru Lapusneanu- caracterizarea
pers.principal- relatia dintre 2 pers.
Nuvela Alexandru Lapusneanul
de C. Negruzzi reprezinta prima nuvela istorica din literatura
romana, fiind considerata o capodopera a speciei si un model pentru
cei care au cultivat-o ulterior.
Imaginea personalitatii domnitorului
Alexandru Lapusneanul este conturata in Letopisetul Tarii Moldovei
de Grigore Ureche, cronica din care C. Negruzzi preia scene, fapte si
replici.
Personajul ilustreaza un tip uman ,
avand un destin si un profil psihologic elaborate in conformitate cu
viziunea autorului si cu ideologia pasoptista spre deosebire de
persoana/personalitatea istorica a carei existenta este scrisa in
cronici, fara o cunoastere psihologica a acestuia.
In desfasurarea narativa,
Alexandru Lapusneanul este principalul element constitutiv ,
celelalte personaje gravitand in jurul personalitatii sale.
Alexandru Lapusneanu este
personajul principal din nuvela , personaj romantic , exceptional ,
care actioneaza in situatii exceptionale. Acesta intruchipeaza tipul
domnitorului crud si tiran, perfect integrat in mentalitatea epocii.
Afirmatia „eu nu sunt calugar,
sunt domn!”reflecta faptul ca nu abdica de la propriul destin nici
in fata limitelor omenesti ( boala , moartea), schimbarea conditiei
sociale impunand anularea sa fizica.
Crud , hotarat, viclean ,
disimulat, inteligent, bun cunoscator al psihologiei umane, abil
politic, personajul este puternic individualizat si memorabil.
Hotararea de avea puterea domneasca
este formulata de la inceputul nuvelei prin raspunsul dat boierilor
„daca voi nu ma vreti, eu va vreau!”. Hotararea este pusa in
practica prin guvernarea cu ajutorul terorii, prin eliminarea
posibilelor opozitii, culminand cu uciderea celor 47 de boieri.
Vointei neabatute i se asociaza si
alte trasaturi precum abilitatea in ceea ce priveste relatiile umane,
diplomatia, cunoasterea psihologiei umane care sunt calitati ale
conducatorului , dar folosite pentru consolidarea puterii acestea
devin mijloace perfide. Faca promisiuni linistitoare pentru ceilalti
dar de fapt acestea ascund in spatele lor un plan de razbunare.
Stapanirea de sine si sangele rece sunt
dovedite in momentul pedepsirii lui Motoc , pe care il ofera gloatei
ca tap ispasitor.
„Leacul de frica” promis cu umor
negru doamne Ruxanda, piramida din capetele boierilor, reflecta
sadismul celui care stiuse sa-si stapaneasca impulsul violent in
momentul care prin cererea ei , are impresia ca doamna vrea sa se
amestece in conducerea tarii.
Disimulat regizeaza invitatia la
ospatul de impacare , de fapt o cursa , de la alegerea locului si a
momentului pana la detaliile propiei vestimentatii.
Are o inteligenta diabolica reusind sa
manipuleze masele sau persoanele ( boierii ) , sa-si puna in
aplicatie planurile.
Este caracterizat direct ( de catre
narator, de alte personaje, autocaracterizarea) si indirect ( prin
fapte, limbaj, atitudini, relatii cu alte personaje, gesturi,
vestimentatie). Este caracterizat direct prin descrierea
vestimentatiei, prin utilizarea substantivelor se precizeaza
ipostazele personajului „rotund” : „domnul”,”tiranul”,”bolnavul”.
Caracterizarea realizata de alte
personaje este succinta: „crut si cumplit este omul acesta „(
mitropolitul Teofan).
Caracterizarea indirecta se realizeaza
prin faptele care evidentiaza in maniera romantica cruzimea
personajului si dorinta lui de a distruge influenta boierilor:
uciderea si schingiuirea lor, arderea cetatilor si reducerea
numarului de ostilor moldovene. Inteligent ii atrage pe boieri la
curte spre a-i ucide. Abil , disimulat se foloseste de momentul
slujbei religioase si de citate biblice presarate intr-un discurs
mincinos, dar persuasiv.
Forta exceptionala a personajului
domina relatiile cu celelalte personaje.
Relatia cu doamna Ruxanda este
contruita pe antiteza romantica angelic-demonic. Diversitatea
atitudinilor adoptate de Lapusneanul fata de doamna Ruxanda reflecta
falsitatea lui. Nu o respecta nici pentru originea ei nobila (
descendenta a lui Stefan cel Mare), nici pentru ca ii este sotie si
mama a copiilor lui. Gesturile, mimica si cuvintele rostite de
Lapusneanul in capitolul al II lea in scena discutiei cu doamna
Ruxanda , evidentiaza falsitatea lui in relatia sot-sotie. Mai intai
ii saruta mana, apoi se posomoraste , reactioneaza impulsiv la
rugamintea ei. In capitolul urmator se razbuna pe boieri, pe Motoc si
nu o iarta nici pe doamna pentru indrazneala de a-i fi cerut sa
inceteze cu omorul.
Se bucura cu cruzime de spaima domanei
care lesinase la vederea piramidei de capete „- femeia e tot
femeie”. In ultimul capitol insistentele boierilor si amenintarea
din final ca ii va ucide fiul o determina pe doamna Ruxanda sa ii dea
otrava.
Monumentalitatea personajului,
exceptionalitatea romantica, forta sa de a-si duce planurile la bun
sfarsit , indiferent de mijloace , spectaculosul actiunilor fac din
personajul principal al nuvelei un personaj memorabil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu